155 lifeskills

Maandag, 15 maart, 2021

Geschreven door: Erin Zammett Ruddy
Artikel door: Severine Lefebre

Heeft iedereen wel iets te bieden

[Recensie] Iedereen heeft ooit weleens van die momenten dat het dagelijkse leven wat minder voorbereid en geordend verloopt. Of dat bepaalde zaken je maar niet gedaan krijgt op een efficiënte manier. Zoals dat dekbed vlotjes in je dekbedovertrek krijgen of productief werken vanuit huis. Met het boek 155 lifekills kun je daar eindelijk een oplossing voor vinden. Auteur Erin Zammett Ruddy sprak met verscheidene experts op verschillende vakgebieden, en al deze tips staan gebundeld in dit boek. Met deze praktische en eenvoudige tips & tricks geraak je eindelijk relaxter door de dag.

Erin Zammett Ruddy schrijft voor veel lifestylemagazines zoals Glamour. Daarnaast is ze vaak te gast bij talkshows. Met 155 lifeskills biedt Erin een gids aan die je helpt je dagdagelijkse leven wat gemakkelijker en georganiseerder te maken. Als je het voorwoord leest, kom je ook te weten waarom Erin dit boek heeft geschreven.

Als je het boek ziet liggen in de winkel, dan valt het vrij snel op door de groene kleur van de cover. Niet té opvallend, maar perfect om te worden opgemerkt, zeker met de ondertitel die je direct al een idee geeft over het type skills die je mag verwachten. Wanneer je het boek opent, is er een overzichtelijke inhoudstafel. Daarin zie je dat de auteur de lifeskills in veertien categorieën heeft ingedeeld, van onder andere je huis netjes houden tot productief werken tot je persoonlijke ontwikkeling. Niet alle tips zullen even bruikbaar zijn, maar door het grote reikvlak zijn is er zeker voor elk wat wils.

155 lifeskills is geen boek dat je in één keer uitleest. Noch ben je verplicht om het boek in de gedrukte volgorde te lezen. Met de handige inhoudstabel is het namelijk perfect mogelijk om te kiezen waar je start. De categorie die je het meeste aanspreekt bijvoorbeeld, of juist die ene lifeskill waar je al eeuwen mee sukkelt. En dit kan van alles zijn, want de onderwerpen zijn heel divers.

Alle honderdvijfenvijftig lifeskills worden onderbouwd door een expert in een specifieke materie. Daarbij krijg je ook telkens een korte uitleg van wie deze expert juist is. Wel moet ik daarbij opmerken dat bepaalde experts meermaals aan bod komen, wat normaal is, maar dat de informatie over deze deskundige wel meestal hetzelfde is. Soms zelfs twee keer na elkaar. Dit had misschien bij herhaling (zeker na de derde keer) wat ingekort mogen worden, want het biedt de lezer niets nieuws aan.

De opbouw van elke lifeskill zit wel goed in elkaar. Je krijgt een soort actieplan waarbij de te volgen stappen duidelijk worden omschreven, waarbij elke stap genummerd is. Soms wordt dit verduidelijkt met een illustratie, wat ik een pluspunt vind. Na het stappenplan volgt er een toelichting door de desbetreffende deskundige die de hoe en waarom verduidelijkt. Als afsluiter kun je soms nog een bonus aantreffen, met daarin nog een extra tip of interessante informatie.

Ik heb heel veel interessante dingen bijgeleerd na het lezen van dit boek. Niet alles was even toepasselijk, maar het grootste gedeelte was toch echt wel zeer nuttig, en ik heb zeker enkele handige truckjes bijgeleerd. Zo vind ik hun wijze om een donsdeken in een dekbedovertrek te krijgen erg handig en vooral gemakkelijker. Zeker als je weinig ruimte hebt en je wilt het alleen doen, was dat soms een heel gedoe. Met hun methode (blz. 140) gaat het effectief gemakkelijker. Net zoals hun aansporing om te gaan sporten, en het dan ook effectief te doen (blz. 249). Geen excuses meer dus. En voor wie graag planten ziet maar er nooit in slaagt om ze levend te houden, zoals ik, kun je uitgebreid lezen hoe je dit moet aanpakken (blz. 159). Een methode die ik graag zou uitproberen, ware het niet dat dit boek met één ding geen rekening heeft gehouden: mijn planten verslindende kat Lilly ;-).

Je ziet het, 155 lifeskills heeft iedereen wel iets te bieden. Ik persoonlijk haalde het meest uit de onderwerpen die rond schoonmaken, organiseren en zelfontwikkeling gingen. Bij iemand anders kan dit dan weer totaal iets anders zijn. Soms had ik wel iets anders verwacht dan hetgeen ik las. Bijvoorbeeld met ‘hoe tem je je inbox’, zoals de cover zegt, had ik liever tips gezien hoe je hem strikter kunt ordenen en zorgen dat hij niet vol geraakt. Nu gaat het vooral hoe je op je werk het beste met je mailbox kunt omgaan. Toch twee verschillende dingen dit. In ieder geval heb ik wel verschillende dingen bijgeleerd, en dat was ook mijn bedoeling. Daarom geef ik 155 lifeskills 3,5 sterren.