Bazarow.LIVE van 5 april 2023 terugkijken, met Hans Achterhuis, Joke van Leeuwen en Rinske Hillen

Dinsdag, 9 mei, 2023

Geschreven door: Hans Achterhuis
Artikel door: Roeland Dobbelaer, Liliane Waanders

[Praatprogramma] Op 5 april stond Bazarow.LIVE in Bieb Neude in het teken van de Maand van de Filosofie. Voormalig Filosoof des Vaderlands Hans Achterhuis kwam praten over Ik wil begrijpen: de onbekende Hannah Arendt. En Joke van Leeuwen was er: ze schreef dit jaar het kinderboek voor de Maand van de Filosofie Dát bedoel ik, zei de zalm.

Hans Achterhuis
Hans Achterhuis schreef al eerder over filosofe Hannah Arendt, maar nooit eerder deed hij dat zo persoonlijk als in Ik wil begrijpen: de onbekende Hannah Arendt. Tot dat onbekende behoren volgens Hans Achterhuis: haar eerste echtgenoot Günther Stern (beter bekend als Günther Anders), het belang van de joodse traditie voor haar denken en de relevantie van haar filosofie voor de verwerking van ons koloniale verleden. In zijn nieuwe boek ontrafelt Hans Achterhuis zijn filosofische vriendschap met een denker in wier werk aanzitten genoeg zitten om ook hedendaagse thema’s te duiden. Roeland Dobbelaer ging in gesprek met Hans Achterhuis.

Joke van Leeuwen
In Dát bedoel ik, zei de zalm – het kinderboek dat Joke van Leeuwen speciaal voor de Maand van de Filosofie schreef – ontmoeten allerlei ‘ongewone’ personages zoals een vlieg, een paardenbloem en een straatsteen elkaar. In hun gesprekken snijden zij grootse thema’s aan. Ze hebben het over groot en klein zijn, over gewild zijn of verstoten. Onderwerpen waar lezers van het werk van Joke van Leeuwen niet vreemd van op zullen kijken. En net als in de rest van haar werk, is ook nu de vorm waarin ze het verhaal vertelt niet van ondergeschikt belang. Dát bedoel ik, zei de zalm is een doorgeefverhaal, een verhaal waarin uiteindelijk alles met alles verbonden is. Liliane Waanders ging met Joke van Leeuwen in gesprek.

De Kwestie
“Als je filosoof wilt zijn, moet je romans schrijven”, vond Albert Camus. In De Kwestie hadden we het met schrijver, filosoof en docent aan de Schrijversvakschool Rinske Hillen over de vraag of romanschrijvers die filosofie gestudeerd hebben andere romans schrijven dan schrijvers die Nederlands studeerden.