Parallelle werelden in monsterroman van Murakami
[Signalering] Het is 1984 en Aomame stapt uit een taxi midden op de snelweg. Ze heeft immers haast, en het verkeer staat volledig vast. Door een noodgang komt ze uiteindelijk op de plaats van bestemming, maar daar merkt ze opeens kleine verschillen met de wereld zoals zij hem kent. Ze besluit dat ze in een parallelle wereld terecht is gekomen en noemt deze 1Q84. Ook ontmoeten we Tengo, wiens leven opeens radicaal verandert wanneer hij in naam van iemand anders een boek schrijft. Ook hij ziet afwijkingen met de normale wereld.
Eén van de sterkste punten aan deze roman is de diversiteit van de personages. We hebben de hoofdpersonages Aomame, een sterke maar eenzame vrouw en Tengo, een onzekere schrijver. Dan is er ook nog Fuka-Eri, een zeventienjarige schrijfster die in een cult geleefd heeft en Ushikawa, een misvormde, man met nare bedoelingen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan – de hoeveelheid interessante personages is ontelbaar. De verbanden tussen deze personages zijn soms zelfs nog interessanter dan de mensen zelf.
Omdat deze roman nogal intens (lees: fantasierijk en gelaagd) en lang is, raad ik deze niet aan als eerste Murakami. Inmiddels heb ik er zeven gelezen en hoewel dit duidelijk één van mijn favorieten is, denk ik dat een dunnere als Spoetnikliefde of Norwegian Wood een verstandigere instapper is.
—
Eerder verschenen op Suus leest