21 zinderende zomers

Donderdag, 26 augustus, 2021

Geschreven door: Lucy Neetens
Artikel door: Severine Lefebre

Elk verhaal is spannend op zijn manier

[Recensie] 21 zinderende zomers – Corine Binnekamp, Petra Broekhart-Knaapen, Manon Dijkshoorn, Ditty van Drenth, Frans van der Eem, Marielja de Geus, Silvia van Gimst, Mattie Goedegebuur, Mariël Hacking, Cecile Koops, Lucy Neetens, Ilona Poot, Monique de Rooij, Tamara Rozengarden, Antonia Saman, Yvonne Sonke, Inge Spaan, Ria Streng, Dirk van der Starre, Luc Vos

Een zinderende hitte schroeit je huid, waar je je ook bevindt. Nadenken wordt moeilijk, laat staan bewegen. De zomer is genadeloos begonnen en verandert je kijk op het leven. Je hand sluit zich stevig rond het medaillon om je hals, je enige houvast. Klopt hetgeen je ziet wel met de werkelijkheid? Het wordt in elk geval een zomer vol spanning en mysterie, waarbij niets loopt zoals je het zou verwachten.

Met 21 zinderende zomers heeft Godijn Publishing er een nieuwe telg bij in de zogenaamde “cijferreeks”. Dit is een reeks van verhalenbundels die telkens een bepaald aantal korte verhalen bevat rond éénzelfde thema. In deze nieuwe bundel nemen twintig gekende en minder gekende auteurs ons mee in hun wereld waarin een zinderende zomer en een medaillon centraal staan. Twintig is bij deze geen typefout, één auteur schreef namelijk twee verhalen.

Ondanks dit gemeenschappelijke thema zijn alle kortverhalen erg verschillend van elkaar. De gekozen thematiek leent zich daar dan ook gemakkelijk toe. Want een zinderende zomer ervaart iedereen anders. Zie je dit letterlijk, of net figuurlijk? En dan is er nog het medaillon. De verhaallijnen kunnen hiermee dus alle kanten op.

Heaven

Elk verhaal is spannend op zijn manier, en volgens het genre waarin ze geschreven zijn. Velen hebben een thrillerelement, om op die manier het verhaal de nodige spanning te geven. Zoals Rijzend zand en Eeuwig zinderende zomer. Ook sciencefiction mag niet ontbreken met Het ras van Yith. Andere verhalen neigen dan weer duidelijk naar de romantische kant van een hete zomer, bijvoorbeeld De schilderweek, waar spanning dan direct een hele andere betekenis krijgt. Kort samengevat: er is voor elk wat wils. Ideaal dus als je een divers publiek wilt aantrekken. Sowieso zal elke lezer zijn persoonlijke voorkeur hebben, en met eenentwintig verhalen valt er wel wat te lezen en te kiezen.

Een valkuil van deze diversiteit aan verhalen is dat sommige mij jammer genoeg minder aanspreken. Te heet vond ik bijvoorbeeld te verwarrend en te weinig tempo hebben, iets wat in een kortverhaal toch van groot belang is. Naast 21 zinderende zomers is er nog een ander boek parallel aan deze uitgebracht, namelijk 21 wrede winters. Eén verhaal, Water en ijs I, is in twee delen gesplitst waarbij je het vervolg in het winterboek leest. Een tof idee, zeker omdat het een erg spannend verhaal is waarvan je heel graag het vervolg wil lezen. Ik begrijp dus perfect waarom dit wordt gedaan, maar ik had het stiekem wel fijn gevonden als beide delen in dezelfde bundel hadden gestaan. Vooral omdat je voelt dat het verhaal nog niet af is. Dan is het laatste verhaal, Bloedvorm, een grotere verrassing. Dit zal bij liefhebbers van de cijferreeks die 18 verloren zielen hebben gelezen, wellicht wel een belletje doen rinkelen.

Het is niet gemakkelijk om met het beperkte aantal bladzijden dat een kortverhaal telt een sterk en meeslepend plot op te bouwen. Globaal gezien mag ik zeggen dat de verschillende auteurs daar wel vrij goed zijn in geslaagd. Daarbij zijn er een aantal verhalen die er voor mij bovenuit steken. Zij hebben in mijn ogen de perfecte connectie met het thema weten te combineren met een intrigerend en spannend plot. Waarheid of straf, dat draait rond vriendschap en jong zijn, is daar één van. Ook het spannende en tegelijk tragische verhaal De orde van de Blauwe Orchidee kon mij erg bekoren. En het magische De ogen van Eleanor vond ik ook prachtig.

Omdat elke auteur zijn eigen schrijfstijl heeft is het moeilijk om de verhalen met elkaar te vergelijken. Dan kijk je vooral naar wat jou als lezer het meeste ligt en het vlotste leest. Al is het vooral van belang om naar het geheel van de bundel te kijken, en te zien dat deze auteurs zich allen het gemeenschappelijke thema hebben eigen gemaakt. Het resultaat mag er in elk geval zijn, iedereen is in deze taak geslaagd, los van wat je voorkeuren zijn.

Onze Belgische zomer van 2021 is grotendeels in het water gevallen, een hittegolf hebben we niet gehad (wat ik op zich niet erg vind), dus moest de verhalenbundel 21 zinderende zomers voor het mooie en vaak te hete weer zorgen. En daar is het zeker in geslaagd. Ik vond dat er erg veel goede verhalen tussenzaten die zeer vlot lazen, en met eenentwintig verhalen heb je lekker veel te lezen. Dat sommige hiervan mij minder konden bekoren lijkt mij door het hoge aantal wel normaal. Smaken verschillen namelijk. En het is sowieso eens iets anders om allemaal losse kortverhalen te lezen. Aangenaam ter afwisseling vind ik. In ieder geval vond ik alle verhalen origineel, en ik heb in zijn geheel er zeker van genoten. Daarom geef ik 21 zinderende zomers een mooie drie sterren.

21 Zinderende Zomers

Een blauwe blik