33 Nick Bril

Zaterdag, 30 maart, 2019

Geschreven door: Pascale Baelden
Artikel door: Esther Out

Een boek voor liefhebbers

[Recensie] Een boek waarin niet de recepten de hoofdrol spelen, maar een bijzonder creatieve en gedreven chef. Nick Bril wilde geen klassiek kookboek, maar hij wilde voor zijn 33ste verjaardag een boek over zijn leven tot dan toe. Zijn leven behelst meer dan koken, maar als chef van The Jane in Antwerpen zijn eten en koken natuurlijk wel de hoofdmoot van zijn professionele leven.

Pascale Baelden volgde de chef een jaar lang en maakte er een prachtig portret in boekvorm van. Ze zag zijn perfectionisme, zijn gedrevenheid in zijn werk, maar ze zag ook de vader, de deejay en de reiziger Nick Bril. Ze mocht mee met een teamdag voor het personeel van The Jane, je leest over de ontwikkeling van de chef van kok naar volbloed ondernemer, je leest over het moordende werktempo en de perfectie die bij ieder geserveerd bord wordt nagestreefd. Het leest als een lekker verhaal, maar ik wil eten, recepten, mooie gerechtfoto’s! Daarvan zijn er 33 opgenomen. 33 Recepten, 33 prachtige foto’s van 33 prachtige gerechten. Of je er als beginner of hobbykok mee uit de voeten kan? Misschien niet iedereen, maar ze kunnen zeker inspireren. Niet alle ingrediënten die in de recepten worden gebruikt zijn even makkelijk te krijgen, maar met een beetje creativiteit zijn er vast alternatieven te bedenken.

De recepten zijn in drie delen onderverdeeld. De eerste 11 passen in het thema ‘streetfood’ waar Nick Bril een enorme passie voor heeft. De middelste 11 recepten passen in het thema ‘love food’ en de laatste 11 horen bij het thema ‘high end food’. In het eerste thema vind je onder andere BBQ ribs, the harissa dog, een in miso gemarineerd piepkuiken en een pizza die het midden houdt tussen een pizza, flammenkuche en pide. De waanzinnig mooie foto’s uit de camera van Kris Vlegels doen het water in je mond lopen.

Bij het deel over ‘love food’ een wortel-pompoensoep, vitello tonato met een olijvencrème en fish & chips met verse tartaarsaus. Tussen de recepten door lees je meer over Rick Bril en kom je erachter hoe het werkt in zo’n professionele keuken en wat je er allemaal voor over moet hebben om te bereiken wat mensen als Bril bereiken.

Dans Magazine

Echt hogeschool koken wordt het in het hoofdstuk ‘high end food’. Adembenemende foto’s laten gerechten zien als Oosterscheldepaling, Zeeuwse oester met komkommer en wasabi, zeewieren, krokante rijst & yuzu en coquille, duindoornbes & bloemkool. Dingen waar je je thuis niet zo snel aan zult wagen misschien maar een lust voor het oog. Er staan dan ook beperkte recepten bij, meer omschrijvingen van het gerecht en de rol die het speelt op de kaart van The Jane.

Als kookboekrecensent probeer ik me altijd te bedenken voor welk publiek een boek geschikt is. Voor ieder boek is namelijk wel een publiek te bedenken. Een boek als 33 Nick Bril is geen kookboek in de traditionele zin van het woord. Je moet het meer zien als een lang interview met een man die uitzonderlijk goed is in wat hij doet en de man deelt een aantal van zijn geheimen met ons. Het boek leest makkelijk en geeft je een kijkje in het leven van een talentvolle chef. De recepten zijn prachtig en getuigen van het feit dat Nick Bril een talentvolle chef is, die kan toveren in de keuken en dingen kan die andere chefs niet kunnen. Uit de schaduw van Sergio Herman stapte Nick Bril!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl