3PAK 2022

Zaterdag, 17 september, 2022

Geschreven door: Chinouk Thijssen, Daan Heerma van Voss, Gershwin Bonevacia
Artikel door: Sanne de Jong

Het cadeau voor jongeren!

[Recensie] In de week van 16 tot en met 25 september is het weer tijd voor de Boekenweek van Jongeren.3PAK is dan gratis mee te nemen bij jouw favoriete boekhandel of bibliotheek. Chinouk Thijssen, Daan Heerma van Voss en Gershwin Bonevacia hebben speciaal voor de Boekenweek van Jongeren een verhaal of gedicht geschreven.

In 3PAK kan je genieten van een spannend verhaal van Thijssen, waarin Farah met haar vriend en vriendin Damian en Rowan op strandvakantie is in Spanje. Ze horen op de radio dat een moordenaar, die een paar tienermeisjes heeft vermoord, naar Spanje is gevlucht. Dat nieuws komt op een gegeven moment wel heel dichtbij… Daarna lees je zeven gedichten geschreven door Gershwin Bonevacia. Deze gedichten focussen zich op de identiteit en wie dit bepaalt. Als derde komt er een literair verhaal van Daan Heerma van Voss aan bod, waarin een journalist bevriend raakt met een bankier. De bankier is op zoek naar de ultieme schoonheid, maar is dat wel te vinden?

Chinouk Thijssen (1983) kennen we met name van haar Young Adult-thrillers, waaronder de Truth or Dance-trilogie, Dubbelleven en Je hebt één nieuwe volger. Gershwin Bonevacia (1992) is naast dichter ook spoken word-artiest. Zijn eerste dichtbundel is in 2021 verschenen onder de titel Toen ik klein was, was ik niet bang. Daan Heerma van Voss (1986) debuteerde in 2010 met Een zondagsman. Hij wordt gezien als een groot literair talent.

Als eerste lees je onder de titel You’re next het korte verhaal van Thijssen. Een verhaal dat in eerste instantie rustig wordt opgebouwd, maar waarna je al snel vol in spanning zit. Je voelt aan alles dat er wat gaat gebeuren. Misschien komt het door de storm, waardoor het hele hotel in rep en roer is en wat toch een beetje aanvoelt als een slecht teken voor wat het hoofdpersonage te wachten staat. Het einde laat je ook niet onberoerd achter. Je denkt de volgende keer wel twee keer na als je een enge krantenkop hebt gelezen…

Heaven

De gedichten van Bonevacia, getiteld Ook als je ze wist, sluiten goed aan bij de doelgroep. Ze zijn treffend en raken onderwerpen waar jongeren veel mee bezig zijn: wat is je identiteit en wie bepaalt dit? Jijzelf, de mensen waar je mee omgaat of de maatschappij? Het gaat dan ook niet alleen maar over school, maar ook over wat jongeren in de toekomst te wachten staat. De gedichten raken vlakken als het gevoel hebben om niet genoeg te zijn, er niet bij te horen en de invloed die je als individu kan hebben. In sommige gedichten kan je je als lezer goed verplaatsen, maar er waren ook een paar gedichten die wat lastiger te begrijpen zijn als je weinig poëzie leest. Desondanks kunnen de gedichten van Bonevacia een goede eerste kennismaking met poëzie zijn. De onderwerpen raken zeker de interesses van jongeren.

Het verhaal Solaro van Daan Heerma van Voss haalt het stoffige imago van literatuur weg. Er zit spanning in, maar dan op een andere manier als bij het verhaal van Thijssen. De spanning is meer te vinden in dat je wil weten hoe verhaal afloopt. Waarom mag de journalist op de kosten van de bankier reizen naar Napels? De hoofdpersonen lijken geen goede vrienden te zijn, maar toch zijn ze ook geen complete vreemden en zien ze elkaar een aantal keer in hun leven. De bankier is een intrigerend personage. Je krijgt geen hoogte van hem en begrijpt niet waarom hij zo graag alleen maar op zoek is naar schoonheid, en geen schoonheid in de vorm van natuur of kunst, nee hij wil het drágen. Hij is dus op zoek naar het perfecte maatpak.

Vond je de verhalen leuk en wil je meer in hetzelfde genre lezen? De drie auteurs raden allemaal drie andere boeken van Nederlandse auteurs aan in het genre waarin zij hun verhaal hebben geschreven. Wat wel wat jammer is, is dat Heerma van Voss drie titels aanraadt van Reve, Campert en Van Dis. Dit zijn auteurs die je docent Nederlands ook zal noemen of die je vaak tegenkomt op boekenlijstjes om te lezen voor je lijst. We hebben tegenwoordig toch wel meer hedendaagse auteurs? Denk bijvoorbeeld aan auteurs als Joost Oomen, Hannah Bervoets, Simone Atangana Bekono of Niña Weijers.

Thijssen, Bonevacia en Heerma van Voss laten met 3PAK zien dat er genoeg Nederlands werk is in deze tijd naast alle vertaalde boeken die er verschijnen. Daarnaast tonen ze dat zij het ook in zich hebben om een goed verhaal neer te zetten. We hoeven echt niet allemaal Hermans, Mulisch en Reve te lezen.

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

3PAK is tijdens de Boekenweek van Jongeren, van 16 t/m 25 september, door jongeren gratis af te halen op school of in de boekhandel en bibliotheek.