50 keer durven!

Zaterdag, 24 september, 2022

Geschreven door: Klaar Hammenecker, Gudrun Makelberge
Artikel door: Boy Wilhelm

Als kind de dapperste versie van jezelf worden

[Recensie] “Hallo daar”, zo begint dit interessante boek met als rode lijn de ontdekkingstocht binnenin jezelf naar de aller dapperste versie van jou. “Wat fijn dat je dit boek eruit hebt gekozen om eens te bekijken.” Klaar Hammenecker spreekt de lezer continu aan en beschrijft continu wat de lezer mogelijk zou voelen als hij of zij een keer onzeker is, iets niet durft of iets niet wil.

In 50 keer durven! gaan we op reis langs verschillende domeinen: Dappere dingen, nieuwe dingen, creatieve dingen, warme dingen, zotte dingen en zelfs verboden dingen. Alles wordt uit de kast getrokken om kinderen meer zelfvertrouwen te geven. Het boek is natuurlijk bedoeld voor kinderen, maar als ouder heb je er ook wat aan. Want naast fantastisch gestileerde afbeeldingen door Gudrun Makelberge staan ook speciale teksten bedoeld om ouders te helpen met het loslaten, maar toch ook begeleiden, van hun kind.

Het gebeurt namelijk te vaak dat kinderen beschermd opgevoed worden, dat kinderen nieuwe dingen niet uit mogen proberen. Een veelgehoorde terugkomende opmerking van ouders op schoolpleinen naar leerkrachten: “Mijn zoon/dochter mag niet buiten spelen tijdens de pauze, want hij/zij heeft nieuwe kleding aan.” 50 keer durven! maakt hier korte metten mee. 50 keer durven! typeert zich als een:

“Groeiboek. Kinderen groeien door buiten hun comfortzone te gaan, en daar nieuwe dingen te ontdekken. Nieuwe talenten, nieuwe ervaringen, nieuwe manieren van hulp vragen. Soms zal de adrenaline door hun lijf gieren, soms zullen ze teleurgesteld zijn of net een megaboost krijgen. Dat hoort er allemaal bij. Zo leren ze zichzelf beter kennen en oprecht op zichzelf vertrouwen.”

Kinderpsychologe Klaar Hammenecker laat kinderen ook in aanraking komen met verboden dingen om te proberen. Alles binnen bepaalde, vooraf vastgestelde grenzen, moet mogelijk zijn volgens haar.

De eerste uitdaging op het gebied van verboden dingen is al meteen een geweldig opdracht om te proberen: Kom hopeloos te LAAT (met opzet). De uitdaging wordt vervolgens beschreven met een voorbeeld uit de belevingswereld van het kind. Elk kind herkent meteen de situatie. Daarnaast staat er een stukje over “Rottige regels”. Dit is bedoeld als achtergrondinformatie bij het te laat komen.

Elk domein is opgedeeld in verschillende uitdagingen die eruitzien als hierboven beschreven. Soms kunnen kinderen de uitdaging in de praktijk uitvoeren, soms moeten ze daarvoor in het boek tekenen, scheuren of kleuren. Maar steeds staat vast dat dit boek draait om een verandering van mindset bij de kinderen. Er wordt gebruik gemaakt van de leus van Pipi Langkous: “Ik heb het nog nooit gedaan. Dus ik denk dat ik het wel kan!”

Klaar Hammenecker is als kinderpsycholoog betrokken bij kinderprogramma’s op televisie en is zij familiaal bemiddelaar. Daarnaast heeft zij een opvoedingsmodel ontwikkeld genaamd “#krachtigouderschap”. Dit model richt zich op wat kinderen nodig hebben om zich te ontwikkelen tot stabiele, autonome en zelfverzekerde jongvolwassenen.

Er zijn 1001 verschillende meningen over hoe we kinderen zouden moeten opvoeden. Maar als je op zoek bent naar een boek waarmee kinderen echt zelfverzekerder worden. Dan zou ik absoluut dit boek aanschaffen. Naast uitdagingen voor kinderen staan er ook uitdagende opdrachten voor het hele gezin in. Al met al een heel tof en interessant doe-boek!