99 procent van mij

Donderdag, 3 december, 2020

Geschreven door: Sally Thorne
Artikel door: Patrice van Trigt

Een relaxed verhaal om je tijdelijk in te verliezen

[Recensie] Darcy heeft jaren gereisd en alleen voor het broodnodige geld gewerkt als fotograaf. Ze is niet happy, zit allesbehalve lekker in haar vel. Ook qua gezondheid kan het beter maar daarmee heeft ze inmiddels leren leven. Door alles wat ze heeft meegemaakt heeft ze de liefde afgezworen. Ze zit niet weer op een teleurstelling te wachten. Daarbij is ze er heilig van overtuigd dat ze niet nog eens een liefde kan vinden zoals ze die ene keer. Ook al was ze toen heel erg jong.

Helaas zit het leven niet altijd mee voor Darcy en dat maakt haar naar de buitenwereld toe harder dan ze in werkelijkheid is. Wanneer ze met haar broer Jamie het huis van hun grootmoeder erft blijkt er veel achterstallig onderhoud te zijn. Om het huis te verkopen en bewoonbaar te maken moet er veel aan worden gedaan. Iets dat ze zelf niet kunnen. Jamie weet wel iemand. Tot haar grote verbazing staat de aannemer voor de deur in de persoon van Tom. Hij is de beste vriend van haar broer. Vroeger waren ze met z’n drietjes onafscheidelijk, deden ze alles samen maar dat was toen. De herinneringen doemen met de verschijning van Tom op en de reden dat ze geen contact meer hebben wordt nog eens duidelijk.

Ze is pas zesentwintig, bitter als een oude vrouw en suikerverslaafd. Darcy voelt zich met niemand écht verbonden. Daarbij heeft ze ook nog eens een kwaal die haar opstandig maakt en maakt dat ze geregeld haar klauwen uitslaat. Darcy beschermt zich op deze manier tegen potentiële teleurstellingen. De komst van Tom doet haar wankelen, brengt haar aan het twijfelen. Oud zeer én weggestopte gevoelens komen weer naar boven.

Darcy doet haar best haar emoties te beteugelen. Maar het gaat wel om Tom! De chemie van destijds is er nog steeds maar er zijn redenen genoeg om daar niet aan te geven. Wát een situatie! Intussen komen er ook nog flink wat problemen tijdens de renovatie naar boven, maar gelukkig weet Tom daar wel raad mee. Er hangt voor hem veel af van dit project, het is zijn kans om naam te maken in het aannemerswereldje. Maar hij kan duidelijk niet om Darcy heen en moet zaken eens misschien wat minder zakelijk benaderen.

Het enorme klusproject houdt in dat Darcy en Tom veel tijd met elkaar doorbrengen. Daar heeft de auteur flink wat aan toevalligheden voor uit de kast getrokken. Soms was het echt wel wat vergezocht maar geen enkel moment storend. Dat laatste kwam vooral omdat de schrijfstijl heerlijk ontspannend en toegankelijk is. De momenten waarin de gedachten van Darcy vrij spel krijgen zijn ronduit grappig, ik heb echt gelachen! Haar erotisch getinte hersenspinsels probeert ze dan wel te negeren maar dat lukt voor geen meter met mooiboy Tom om haar heen. Daarom geeft ze maar toe aan haar fantasieën en die zijn hilarisch.

99 procent van mij is het tweede boek dat ik lees van Sally Thorne. Met Ik niet op jou heb ik me ook heerlijk vermaakt. Thorne schrijft bijzonder prettig, ongecompliceerd, luchtig. Dat maakt ook deze roman uitermate geschikt voor ik-kruip-op-de-bank-met-een-dekentje-en-thee-leesvoer.

De personages zijn heel loveable maar blijven helaas wel op de vlakte. Je komt wat te weten over hun gezamenlijk verleden maar écht leren kennen doe je ze niet. Dit aspect wordt enigszins gecompenseerd door het hopeloze romantische gehalte dat door wat spanning, grappige anekdotes en woordspelingen heel goed te verteren is. Het onhandige sensuele pakt goed uit. Het heeft een beetje de sfeer van Mr. Bean meets Bridget Jones. Het moet je humor zijn, maar al is dat het niet, het is wél schattig.

De grenzen van vriendschappen overschrijden is altijd een lastig iets. Want wanneer is iets not done? Vooral wanneer er sprake is van wederzijdse aantrekkingskracht en een geschiedenis. Er wordt behoorlijk om elkaar heen gedraaid en op een gegeven moment heb je wel zoiets van ‘kom op zeg!’ Deels kan dat verklaard worden door het (vlucht)gedrag van Darcy, die met haar angst om verbintenissen aan te gaan allerlei struikelblokken opwerpt, ze is bang om teleurgesteld te worden en gewoon eens de gok te wagen. De kans om gelukkig te worden komt immers niet dagelijks voor je voeten. Maar ook Tom en zelfs Jamie hebben hierin een rol. Het ligt heus niet alleen aan Darcy.

Als je een lekker boek wilt lezen waar vriendschap en verliefdheid het hoofdthema zijn dan heb je met deze roman zeker een fijn boek te pakken. Verwacht dus niet veel aan diepgang maar gewoon een relaxed verhaal om je tijdelijk in te verliezen. Je zult lachen om het gestuntel van Darcy en respect hebben voor Tom. De mixed signals zijn zoals altijd in dit soort verhalen een zeer vermakelijke factor. De stoere façade van Darcy blijkt een uitdaging voor Tom maar ook voor haar zelf.

Deze roman is grappig, romantisch, chaotisch, voorspelbaar, overdreven maar vooral leuk. Alhoewel dit verhaal het niveau van haar voorganger Ik niet van jou niet haalt is het alleraardigst en zorgt het geregeld voor een oprechte glimlach. Drie sterren voor 99 procent van mij.

99 procent van mij