A is van Bij

Zaterdag, 19 november, 2022

Geschreven door: Ellen Heck
Artikel door: Jolanda Rovers

Een wereldwijd abc-boek

[Recensie] Dat ‘Gato’ in het Spaans kat betekent weten sommigen misschien nog wel. Maar dat kat Goyangi is in het Koreaans, dat wist je niet! De A is van Bij staat vol met deze weetjes. Er zijn zelfs veel talen waarvan je nog nooit gehoord hebt. Wist je dat Afaan Oromo een taal is? Wist je trouwens dat er meer dan 6.500 talen zijn die over de hele wereld worden gesproken? Daarvan vind je er 71 terug in dit boek.

Hoe kom je erop, zou je zeggen. Om uit te spitten wat de naam van dieren in zoveel talen is. Een hele klus. De Amerikaanse Ellen Heck deed het. Achter in dit mooie boek legt ze uit hoe zij, samen met een heel team, daarmee aan de slag is gegaan. Hoe ze te werk is gegaan met talen waarvan zij ook niet wist hoe je die moest uitspreken. Daarom werd contact gezocht met moedertaalsprekers van alle gebruikte talen. En door middel van een qr-code in het boek kun jij die ook beluisteren. Leuk toch?! (Note van de redactie: veel talen zijn al ingesproken, maar nog niet allemaal. De site is ‘in progress’)

Piepklein miertje
Wat ook zeer het vermelden waard is, zijn de houtsneden van Heck. De dieren zijn, nadat ze gesneden of gekrast waren, twee tot vijfmaal groter afgedrukt. Van sierlijke kwallen tot de indrukwekkende adelaar en van een piepklein miertje tot een twee pagina’s vullende olifant. Plaatjes van illustraties zijn het geworden.

A is van Bij is best geschikt vanaf een jaar of 4, maar het is geen traditioneel voorleesboek. Doordat er niet alleen veel te zien valt, maar vooral ook te leren en ontdekken, wordt dit boek steeds leuker als kinderen ouder worden. Pas dan zullen ze waarschijnlijk snappen hoe bijzonder het allemaal is. Hoe leuk taal is. Welke je ook spreekt. En hoe goed ze er mee kunnen foppen: “Kijk, daar gaat een lápaki!” kunnen ze dan uitroepen als ze een konijn zien. Wat zo heet die in het Hawaïaans. Misschien is het zelfs een heel goed boek om een spreekbeurt mee te houden?

A is van Bij is een leuk en leerzaam boek voor vele leeftijden. Taal is sowieso een ontdekkingsreis, maar dat is het zeker als je daarmee de hele wereld over kunt!

—

Schrijven Magazine