Adem in, adem uit. Reis in de aarde

Woensdag, 6 november, 2019

Geschreven door: Mieke Van Herck
Artikel door: Annelien Kruithof

Een gevoel van zelfvertrouwen en kracht

[Recensie] Ontspanning, dat is waar dit boek voor bedoeld is. Het is een kinderboek maar als ouder kan je net zo goed plaatsnemen naast je kind en meeluisteren en kijken. Een must is wel de audio. Dan wordt het verhaal voorgelezen en hoor je continu ontspannende muziek. Dit is essentieel voor de sfeer die je wilt creëren.

De illustraties zijn mooi. Kleurrijk maar niet schreeuwend. Je kunt het boek als volwassene voorlezen maar dan mist het effect naar mijn idee wel. Persoonlijk zou ik zelf iedere keer de audio bij het boek gebruiken maar ik kan mij ook voorstellen dat een kind het boek er zelf bij pakt om er eens rustig door te bladeren en de illustraties te bekijken. De tekst zal denk ik niet heel snel zelf gelezen worden wanneer kinderen al kunnen lezen. De tekeningen spreken des te meer tot de verbeelding.

De tekst is redelijk ‘zweverig’, daar moet je wel van houden. Het past wel bij meditatie, wat ook wel de insteek is van dit boek. De keuzes voor de audio zijn heel goed, deze creëert onmiddellijk een ontspannen sfeer. Het stemgebruik is ook erg rustgevend. Wel vond ik dat de tekst erg opgelezen klonk. Helena neemt niet altijd even goed haar rust. Haar reactie op het boek en de audio was wisselend. De ene keer was ze er vlak na het starten wel weer klaar mee terwijl ze een andere keer een tijdlang heeft liggen luisteren en een beetje mee bladerde door het boek.

Dit boek zal vermoedelijk een selectieve groep mensen aanspreken. Voornamelijk door de tekst. Het kan een mooie manier zijn om een moment van rust te creëren maar een kind moet er wel ontvankelijk voor zijn. Gelukkig helpen de geluiden en de muziek van de audio enorm mee aan de ontspannen sfeer waardoor de tekst wellicht eerder wordt beluisterd. Wat ik wel heel goed vind van de tekst is dat het zich richt op het gevoel van kinderen. Het geeft een gevoel van zelfvertrouwen en kracht. Van ons krijgt het boek 3 sterren.