Ademloos

Vrijdag, 9 juli, 2021

Geschreven door: Anja Feliers
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Vanaf de start tot het einde zat ik er lekker in

[Recensie] Schrijfster Anja Feliers ken ik van haar spannende thrillers waarin psychologe Kathleen Verlinden de hoofdrol speelt. Ditmaal besluit ze het echter over een andere boeg te gooien met Ademloos, een erotische roman en ook het eerste deel in de Dirty Little Secrets-trilogie.

In dit eerste deel leren we journaliste en single Louise kennen. Ze houdt van stappen, flirten en is totaal niet op zoek naar een vaste relatie. Wanneer ze op een dag via Facebook een vriendschapsverzoek krijgt van Tyler Moore, staat haar leven plotsklaps op zijn kop. De laatste keer dat ze iets van haar oude leraar had vernomen was tien jaar geleden, totdat hij echter van de een op de andere dag uit haar leven verdween. Nu tien jaar later hunkert Louise nog steeds naar hem, maar het is maar de vraag of het verstandig is om aan haar gevoelens toe te geven.

Vanaf de start tot het einde zat ik er lekker in. Anja Feliers heeft een prettige schrijfstijl en doordat de hoofdstukken vrij kort zijn, blijft de vaart erin. Dit kwam vooral omdat ik dan snel de behoefte heb om nog een extra hoofdstuk te lezen voordat ik ga slapen en dit leidt er uiteindelijk toe dat ik zo weer een aantal bladzijden ben opgeschoten. Bovendien zijn de personages erg goed neergezet. Zelfs tussen de regels door merk je hoe de banden onderling zijn.

Het verhaal zelf speelt zich in de huidige tijd af, maar door middel van flashback krijg je als lezer steeds meer informatie over het verleden van Louise en Tyler. Deze flashbacks zijn niet geheel chronologisch, maar dit deed voor mij geen afbreuk aan het geheel. Juist doordat er op deze manier steeds meer puzzelstukjes op hun plaats vielen, was het toch spannend. Ondanks dat Anja Feliers dit keer geen thriller heeft geschreven, maar een erotische roman, merkte ik toch aan haar schrijfstijl dat ze wel degelijk ervaring heeft met spannende verhalen. Naast de lust die Louise en Tyler hebben voor elkaar, was de spanning ook duidelijk voelbaar. Niet alleen tussen eerdergenoemden, maar ook met nevenpersonages.

Het decor is grotendeels de bruisende studentenstad Gent. Dit is een stad die erg goed past bij het verhaal. Zelf heb ik hier twee jaar van mijn studentenleven doorgebracht, waardoor het voor mij ook nog eens een feest van herkenning was. Al met al vond ik het boek zeker de moeite waard. Het einde heeft ervoor gezorgd dat ik ontzettend benieuwd ben naar de rest van de trilogie, waarin hopelijk alle onbeantwoorde vragen beantwoord worden. Ademloos krijgt van mij dan ook 3,5 ster.

Gebroken glas

Ademloos

Auteur: