Ademloos

Zaterdag, 18 juli, 2020

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Minca Huiberts

Licht of duisernis?

[Recensie] Layla staat voor een moeilijke keuze en wordt verscheurd door twijfel. Licht of duisternis? De demonenwereld of de wereld van de wachters? Sexy Roth of de knappe, beschermende Zayne? En misschien nog wel een belangrijkere keuze: wie wil ze zelf zijn?
Maar tijd om rustig na te denken, is er niet. Er doemt een nieuw probleem op: een Lilin, de gevaarlijkste onder de demonen, is ontsnapt en wil alles en iedereen in Layla’s omgeving verwoesten. Vooral haar beste vriendin Sam verkeert in groot gevaar. Kan Layla de juiste keuzes maken om haar beste vriendin te redden? Of is het beter om haar hart volgen en te vechten met alles wat ze heeft?

Het derde deel in de Dark Elements serie van Armentrout is zonder twijfel ook het spannendste en bevat het meeste actie en avontuur. Waar de liefde in deel twee voornamelijk centraal stond, heeft Layla in deel drie uiteindelijke een keuze gemaakt. Niet snel hierna heeft ze bijna geen tijd om van haar keuze te kunnen genieten, er komt van alles op haar pad, zoals een Lilin. Ineens verandert het verhaal van romantisch naar spannend en dodelijk. Er vinden meer actievolle momenten plaats dan in deel één of in deel twee en dat is alleen maar positief. Daar waar Layla in deel 2 naïef en besluiteloos was, lijkt ze in dit derde deel ineens een andere kant van zichzelf te vinden. Ze ontwikkelt zich op verschillende gebieden en dat is wel positief want in de eerste twee delen was ze soms een beetje irritant qua besluiteloosheid en als ze dan uiteindelijk een besluit nam nooit vol overtuiging of met nadelige gevolgen die je als lezer waarschijnlijk wel aan had zien komen. In Ademloos verandert dat in positieve zin.

Ook de gebeurtenissen in dit laatste deel zijn een stuk spannender, aangrijpender en het verhaal wordt hierdoor ook veel minder voorspelbaar. Het is nooit zeker wat er het volgende moment zou kunnen gebeuren. Om nog maar te zwijgen over alle ontdekkingen die de personages doen en de geheimen die ze weten te achterhalen. Dit gaat gelukkig niet aan één stuk door, maar deze momenten zijn goed verdeeld over het verhaal om het interessant en spannend te houden. Er worden ook weer een paar nieuwe personages geïntroduceerd waardoor de wereld nog verder groeit, niet alleen wat geschiedenis betreft.

De schrijfstijl is verder niet echt veranderd. De simpelheid en leesbaarheid zijn nog hetzelfde, er zit humor in verwerkt en ondanks dat hier en daar misschien een iet wat ingewikkeld woord wordt gebruikt, is het verhaal gemakkelijk te lezen. De hoofdstukken zijn niet te lang en de auteur weet precies wanneer ze weer iets moet laten gebeuren. Soms gebeurt er wat meer in één keer waardoor het boek moeilijk weg te leggen is, andere momenten zijn wat serieuzer en emotioneler zodat ook die kant van het verhaal aan bod komt.

Al met al is deze serie heerlijk, onweerstaanbaar, onuitstaanbaar maar bovenal avontuurlijk en romantisch.

Voor het eerst verschenen op Mywingedbooks