Alexanders erfenis 3 - De verlaten troon

Zaterdag, 7 januari, 2023

Geschreven door: Robert Fabbri
Artikel door: Mieke Schepens

Wie wint het gevecht om het grootste rijk ter wereld?

[Recensie] In De verlaten troon, het derde deel in de Alexanders erfenis-serie van bestsellerauteur Robert Fabbri, gaan we verder met het verhaal rond de dood van Alexander de Grote. In dit deel begint de zoektocht naar de moordenaar. Want zoals gebleken is, is Alexander de Grote niet plotseling gestorven maar werd meedogenloos vermoord. De vraag is: wie is de moordenaar? Terwijl zijn volgelingen worstelen om de macht in eigen hand te houden, worden vriendschappen, familiebanden en politieke loyaliteit flink op de proef gesteld.

De beschaving van het Westen werd nooit eerder zo geplaagd door chaos en bedreiging. Levens, steden en legers worden stuk voor stuk vernietigd door wraakzuchtige aanstaande koningen. Of koninginnen. Zou een huwelijk de enige oplossing kunnen zijn om harmonie in het Rijk te brengen?

Fabbri weet de gebeurtenissen die soms vreselijk zijn, te beschrijven op een manier waarop je verder kunt lezen. Dat is een van zijn sterke eigenschappen.

De verlaten troon is een boek voor de liefhebbers van historische thrillers waar je veel van opsteekt; je leert over de gebruiken van die tijd en wat als normaal en abnormaal werd beschouwd.

Heaven

Deze thriller biedt geschiedenis in de vorm van fictie, gebaseerd op geschriften uit het verleden. Hier heeft Fabbri voor ons het een en ander aangepast tot een spannend verhaal, dat sfeervol maar ook heftig, bruut en bloedstollend is. De gebeurtenissen worden zo duidelijk beschreven dat het lijkt alsof je naar een film kijkt en de personages zijn niet meer fictief maar komen voor je ogen tot leven. Het is duidelijk dat Fabbri werkervaring heeft in de film- en televisiewereld.

“Kassandros keek belangstellend toe terwijl de poort in de belegeringsmuur openging en er een klein gezelschap haveloze soldaten, geleid door de boodschapper, binnenkwam, met Thessalonike in hun midden. Op het eerste gezicht zag ze eruit of ze zich in het koninklijk paleis van Pella op de ontmoeting had voorbereid en niet in een stad die al jaren werd belegerd. Ze was mooi, haar haar zat in een ingewikkeld gevormde knot met een vlecht die om haar achterhoofd was gewonden, terwijl aan weerszijden van haar gezicht een gekrulde gouden lok hing; ze droeg gouden, met edelstenen ingelegde snoeren rond de knot en in elk oor glinsterende een bijpassende oorbel. Een gewaad van het fijnste linnen hing rond haar lichaam, dat nog redelijk welgevormd en ferm was, ondanks de ontberingen van de voorafgaande maanden.”

Zoals steeds in zijn boeken het geval is, zijn ook hier weer een flink aantal personages die het verhaal maken. Boven ieder hoofdstuk staat in de titel welk personage daar de aandacht krijgt, samen met een treffende karikatuur.

Om het voor de lezers wat gemakkelijker te maken om alles te kunnen volgen staat voor in het boek een landkaart en een overzicht van de belangrijkste personages met de daarbij passende karikatuur.

Op het voorblad staat nog een verklarende woordenlijst en achter in het boek een lijst met personages, waarin de namen van de fictieve personages zijn aangegeven.

Ik heb genoten van De verlaten troon.