Geschreven door: Ross Montgomery, Sarah Warburton
Artikel door: Demi Stein

Elkaar warm houden

[Recensie] Voordat de pinguïn familie gaat slapen, komen ze altijd in een groepje samen. Aangezien daar waar zij leven het érg koud is, willen ze elkaar op deze manier warm houden.

Maar het is zo koud geweest ’s nachts dat wanneer de pinguïns op een dag wakker worden, ze aan elkaar vastgevroren zitten. Hoe komen ze nu weer los van elkaar?

Sfeervol verhaal op rijm
Elke avond blaast opa pinguïn op zijn fluitje om ervoor te zorgen dat iedereen bij elkaar komt. Wanneer de hele pinguïn familie ’s ochtends aan elkaar vastgeplakt blijkt te zitten vragen ze zich af: Wie kan ons helpen om weer los van elkaar te komen?

De beleving voor kinderen in dit verhaal is geweldig. De pinguïns gaan op avontuur om een oplossing te vinden en maken dan veel mee. Ross Montgomery heeft dit in rijm geschreven waardoor het geheel zeer sfeervol aanvoelt. De vertaling bij dit boek is erg goed gedaan, in het Nederlands rijmen de zinnen namelijk nog steeds, waarbij ze soepel in elkaar overlopen en het een mooi, meeslepend geheel is geworden.

Ross Montgomery is een Britse auteur die bekend staat om het gebruik van humor in zijn verhalen. Zo wordt er in Alle pinguïns op een kluitje ook veel humor gebruikt, waardoor kinderen regelmatig hardop zullen lachen. Montgomery heeft meerdere titels op zijn naam staan, waaronder Tien overheerlijke juffen en meesters dat ook vertaald door Thérese en Jacques Vriens.

Kleurrijke illustraties
Dit prachtige prentenboek is voor kinderen niet alleen heerlijk en grappig om naar te luisteren, de illustraties zijn ook werkelijk prachtig. Sarah Warburton heeft de illustraties bij dit verhaal ontwerpen en geven zeer goed weer wat de pinguïns allemaal meemaken. De tekeningen zijn kleurrijk en gedetailleerd, zo worden de gezichtsuitdrukkingen van de pinguïns ook goed vastgelegd, waardoor kinderen kunnen leren herkennen hoe de dieren zich voelen.

Sarah Warburton werkte ook mee aan Tien overheerlijke juffen en meesters, maar haar creatieve werken zijn ook in andere boeken terug te vinden. Zo is zij onder andere bekend van de illustraties in de Starfell serie.

Heerlijk winters voorleesverhaal
Alle pinguïns op een kluitje is een prachtig en heerlijk voorleesverhaal. Kinderen kunnen wegdromen bij de mooie zinnen en illustraties. Het leent zich perfect om voor te lezen in de winterse maanden, gezien het een sfeervol winters verhaal is. Het verhaal is hartverwarmend vanaf het begin, doordat de karakters elkaar elke avond opzoeken om elkaar warm te houden en zij daarna samen nadenken en op zoek gaan naar een oplossing. Het boek is zeker een aanrader voor kinderen tot ongeveer zes jaar.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow.nl

Schrijven Magazine