Alle sterren aan de hemel

Woensdag, 27 oktober, 2021

Geschreven door: Sarah Lark
Artikel door: Jeannie Bertens

Voorzien van een mooi plot

[Recensie] Sarah Lark staat bekend om haar mooie historische romans over Nieuw-Zeeland en de Caraïben. In Alle sterren aan de hemel vertelt ze ons het ontroerende verhaal van Julius en Mia von Gerstorf.

Julius is de tweede zoon uit een adellijk geslacht. Net als zijn oudere broer Magnus krijgt hij zijn opleiding in de Militaire Ruiteracademie in Hannover. Magnus zal later het landgoed Grossgerstorf overnemen, Julius is voorbestemd om te trouwen met Helena, de erfdochter van een nabijgelegen landgoed.

Maar, zoals meestal, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Julius wordt verliefd op de knappe Mia Gutermann, dochter van een bankier en dat is wederzijds. Van een huwelijk kan echter geen sprake zijn, een militair in opleiding verdient simpelweg niet genoeg geld om een gezin te onderhouden en bovendien is de familie von Gerstorf er fel op tegen dat Julius de Joodse Mia zal trouwen.

Joden hebben geen goede naam in het Duitsland van net voor de Eerste Wereldoorlog. Ze dreigen met onterving van Julius. De vader van Mia, Jacob, staat gelukkig wel achter het huwelijk en steunt hen volledig in hun plannen. Hij raadt hen aan om naar Nieuw-Zeeland te emigreren om daar hun plannen voor een paardenfokkerij verder vorm te geven. Julius neemt na zijn opleiding ontslag uit het leger, trouwt met zijn Mia en samen vertrekken ze dolgelukkig en vol plannen naar Nieuw-Zeeland.

Ze komen terecht in de kleine gemeenschap Onehunga in de buurt van Auckland en starten daar Epona Station, hun aanzet voor een paardenfokkerij. Uit Duitsland hebben ze een paar paarden meegebracht, met hen willen ze een eerste start maken met fokken. Maar voor het zover is, zal er toch ook brood op de plank moeten komen. Julius rijdt daarvoor races en geeft lessen en ook Mia laat zich niet onbetuigd. De twee hebben wel moeite om te integreren in de dorpsgemeenschap. Mia kent de gebruiken niet zo en slaat regelmatig een flater en Julius beheerst de taal niet voldoende om zich goed verstaanbaar te maken. Men vindt hen vaak arrogant en afstandelijk en dat doet hen later niet goed. Julius maakt door zijn races veel indruk maar jaagt ook een aantal mensen tegen zich in het harnas.

De Eerste Wereldoorlog breekt uit en eerste instantie merken de von Gerstorfs er niet veel van. Totdat Engeland deel gaat namen aan de strijd en daarmee indirect ook Nieuw-Zeeland. Ze krijgen te maken met anti-Duitse sentimenten en worden gediscrimineerd. Op een dag worden ze zelfs beschuldigd van spionage voor de Duitsers. Julius en Mia worden afzonderlijk van elkaar geïnterneerd en Epona Station dreigt te worden onteigend. Gelukkig weet Willie, hun stalmeid, dat met een list te voorkomen. Zij zal Epona Station gedurende een aantal jaren leiden. Als Julius en Mia na de oorlog terugkeren, is hun wereld veranderd, ze kunnen niet zomaar hun plaats weer innemen. Willie is niet van plan dat te laten gebeuren en ze heeft een goed doordacht plan…

Sarah Lark weet van begin tot einde van het verhaal de lezer te boeien. Ze heeft het boek in delen gesplitst. Eerst de ontluikende liefde in Duitsland, daarna het vertrek naar Nieuw-Zeeland en het opzetten van Epona Station. Het verhaal over de jeugd van Willie oftewel Wilhelmina en haar aankomst op Epona Station vormt het derde deel. Vervolgens het aangrijpende verhaal van zowel Mia als Julius (ieder apart) over hun interneringsjaren. Het laatste deel tenslotte over de jaren ná de Eerste Wereldoorlog op hun paardenfokkerij.

Te merken is dat de auteur veel research heeft gedaan, met name bij het gedeelte over Somes Island waar tijdens die periode buitenlandse gevangenen geïnterneerd zaten is huiveringwekkend, je zou er maar gezeten hebben als nietsvermoedende emigrant! Zelf vond ik dit het meest indrukwekkende gedeelte van het boek. De totale verhaallijn is overigens goed doordacht en voorzien van een mooi plot met hier en daar onverwachte wendingen, een prima boek dus, ik geef dan ook graag vier dikke sterren.

Het nieuwe land 2 - Goede hoop

Alle sterren aan de hemel

De geheimen van het winterhuis