Alle verhalen van Beatrix Potter

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Beatrix Potter
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

“Over de heuvels, o wat een pech blies de wind mijn hoedje weg”

[Recensie] Alle verhalen van Beatrix Potter is een werkelijk heerlijk kijk- en (voor)leesboek. Zowel de verhalen als de illustraties zijn van de hand van Beatrix. De illustraties volgen het verhaal en vormen er een neerslag van.

Met heel veel plezier blader ik steeds weer door het boek om aan de hand van de illustraties de gelezen verhalen in mijn herinnering op te roepen: de ondeugende Pieter Konijn, de brutale eekhoorn Hakketak, de behulpzame muisjes van kleermaker Kloster, de wederwaardigheden van Poes Mollie, de innemende eend Jozefien en het verhaal van Gember en Zoutzuur, en nog veel meer!

“Toons trompet maakte zo’n geluid
Alle mensen liepen hun huizen uit.
Iedereen wilde hem horen spelen
Dat het vals klonk kon niemand wat schelen.”

Ieder verhaal wordt vooraf gegaan door een korte inleiding, waarin de ontstaansgeschiedenis van het verhaal is beschreven en de situatie waarin Beatrix het verhaal schreef en voor wie.  Het boek sluit af met vier niet uitgegeven verhalen die uit verschillende perioden in het leven van Beatrix Potter stammen. Ze zijn niet alleen mooi op zichzelf, maar illustreren ook Beatrix Potters tekentalent. Mooi is ook dat het boek de veranderingen in tekenstijl toont die Beatrix ondergaat.

Dans Magazine

De auteur en illustrator

Beatrix Potter werd in 1866 geboren en groeide op in een beschermd Victoriaans milieu.  Ze ging niet naar school en kreeg thuis in Londen les van gouvernantes. Haar broertje Betram was zes jaar jonger. Wanneer hij naar school was, waren haar huisdieren Beatrix enige vriendjes. Zij bestudeerde ze en  schetste ze met grote vaardigheid. Tijdens de vakanties in Schotland of in het Lake District trok Beatrix vaak samen met Bertram de natuur in. Dit alles diende als inspiratie voor haar verhalen.

Waar zijn de kerstcadeautjes?

Alle verhalen van Beatrix Potter

Mijn eerste boekjes