Alpenwelten

Zaterdag, 13 mei, 2017

Geschreven door: Stefan Hefele
Artikel door: Harald Pauli

6 kilo Alpen in beeld

[Signalering] Een waarschuwing vooraf: als je niet over een grote en stevige koffietafel beschikt, stop dan nu met lezen, want dit fotoboek zal het op de proef stellen, met zijn 30 x 38 centimeter en 6 kilo gewicht.

Fotograaf Stefan Hefele en klettersteiglegende en schrijver Eugen Hüsler hebben voor Alpenwelten, Eine Reise durch unberührte Landschaften de handen ineengeslagen en het resultaat mag er zeker wezen. In zeven hoofdstukken nemen de auteurs je mee op een ‘rondje Alpen’, met als doel je kennis te laten maken met vooral onaangetaste bergstreken, ook al worden daarbij af en toe wat bekendere bergen niet helemaal overgeslagen. Per slot van rekening bestrijken de Alpen een gebied van ongeveer 200.000 vierkante kilometer. De foto’s zijn van uitstekende kwaliteit en veelal in de vroege ochtend of vroege avond genomen. In tegenstelling tot de vaak strakblauwe hemel die in veel andere fotoboeken een lieflijke en vriendelijke stemming creëert, wordt in Alpenwelten mooi gebruik gemaakt  van de vaak aanwezige wolkenpartijen, inclusief zware en donkere regen- en onweerswolken. De soms grimmige en koude uitstraling van deze beelden wekt enerzijds een imposante en majestueuze sfeer op, maar verleent de landschappen tegelijk ook iets magisch. De korte begeleidende teksten hebben doorgaans een licht beschouwende inslag met af en toe verwijzingen die alleen door kenners van de (lokale) berggeschiedenis begrepen zullen worden. Daardoor stijgen ze wel boven het doorgaans oppervlakkige karakter van veel andere fotoboeken uit.

Aan bod komen achtergronden over de mensen die hier vroeger leefden, mythen, sagen maar ook geologie. Niet alleen vanwege het gewicht kun je het boek derhalve niet bepaald luchtig noemen. Qua sfeer passen tekst en foto’s goed bij elkaar. Doordat de teksten niet te lang zijn, kost het weinig moeite ook werkelijk de tijd voor het boek te nemen. Alleen al daardoor onderscheidt het zich van de rest.

Als 6 kilo te veel is…

… is er nog deze Mountains beyond the Clouds: een hardcover boek met 120 oogstrelende bergfoto’s uit de Alpen, gemaakt door de Britse fotograaf Tim Hall. Begeleidende teksten in drie talen (E, FR, D). Weegt de helft, kost ook de helft.

Dans Magazine

Eerder verschenen in Bergen Magazine