Als de koning sterft

Maandag, 8 november, 2021

Geschreven door: Elina Backman
Artikel door: Axelle Lescroart

Een uitdagende klus voor Saana

[Recensie] In Als de koning sterft besluit Saana om de zomer door te brengen bij haar tante die in Hartola woont. Ze is namelijk ontslagen als online redacteur in Helsinki en wil zo achterhalen wat ze verder nog wil in haar leven. Als haar tante vertelt over een onopgeloste moordzaak kriebelt het bij Saana. Ze wil de zaak van de vijftienjarige Helena onderzoeken wiens lichaam gevonden is in 1989 langs een rivier bij Hartola. Saana wil Helena’s laatste momenten neerschrijven in een boek om een andere bezigheid te hebben en de moord te kunnen oplossen.

In Helsinki vinden er tegelijkertijd andere moorden plaats. De politie onderzoekt daar een brute moord op een succesvolle zakenman. Intussen zit de dader niet stil en maakt meerdere slachtoffers. Het lijkt niet zo, maar toch hebben deze twee zaken iets gemeen met elkaar. Worden beide moorden opgelost?

In dit verhaal komen meerdere perspectieven aan bod. Het blijft niet bij Saana en de politie van Helsinki. Je leert ook andere personages kennen. In het begin is dit veel om te onthouden, maar naarmate het verhaal vordert wordt dit minder. Het lukt vanaf dan ook beter om de verschillende mensen uit elkaar te houden. Toch stoorde het in het begin omdat er iets té veel wordt afgewisseld. Het is moeilijker om zo direct mee te zijn in het verhaal. Gelukkig verandert dit dan wel.

Het is zeer interessant om te lezen hoe Saana te werk gaat om de moord op Helena te onderzoeken. Een uitdagende klus voor haar is het zeker omdat het al lang geleden is. Gelukkig herinneren de mensen in het dorp zich nog levendig. Ze maken het Saana niet gemakkelijk om informatie te verzamelen. De politie van Helsinki langs de andere kant, in het bijzonder Jan, maakt het er wel beter van af in hun onderzoek. Zij hebben natuurlijk ook meer middelen om te onderzoeken maar lopen soms ook wel vast.

Nederlandse Natuurkundige Vereniging

Een thriller zou geen goede thriller zijn zonder spanning. Dit verhaal kent zeker een goede portie daarvan. In het begin is dit iets minder vanwege die perspectieven, maar hoe verder, hoe spannender het wordt. Als lezer zal je zeker een paar keer op het puntje van je stoel zitten naarmate het einde nadert. Je kan dit boek het beste vergelijken met een puzzel waar je telkens maar een paar stukjes van krijgt, maar ze passen eerst nog totaal niet in elkaar. Naarmate het vordert, hoe meer puzzelstukjes je krijgt en op het einde komt alles mooi samen en past het. Dat maakt dit verhaal zo goed, je verwacht niet dat sommige elementen zullen samen komen. De uitkomst van beide zaken zorgt voor een schokeffect bij de lezer.

Eigenlijk verloopt alles in het begin van dit boek stroever, zo ook de schrijfstijl als de kennismaking met de personages en het gebrek aan spanning. Het begin zorgde ervoor dat het moeilijker was om het boek op te nemen en verder te gaan lezen. Eens je voorbij dit punt bent, laten we zeggen de eerste 150 pagina’s, worden al deze aspecten veel beter en is het uiteindelijk toch een zeer goed boek. De combinatie met volksverhalen maakt het dan ook wel interessant.

Als de koning sterft verrast je als lezer zeker. De zoektocht naar de moordenaar(s) zorgt voor een stevig tempo doorheen het verhaal en dat je niet kan stoppen met lezen. Het begin van deze thriller kan minder aansprekend zijn maar als je volhoudt word je zeker niet teleurgesteld. Omwille van al deze redenen krijgt het boek vier sterren.