Als een boom

Zaterdag, 10 juli, 2021

Geschreven door: Maria Gianferrari, Felicita Sala
Artikel door: Denise de Groot

“Strek je takken naar de zon”

[Recensie] Er zijn zoveel verschillende bomen. Kleine bomen, grote bomen, dikke bomen, dunne bomen, maar wist je dat de mensen eigenlijk ook heel veel met bomen gemeen hebben? Daar lees je over in Als een boom van Maria Gianferrari.

Kinderen vinden bomen vooral leuk om in te klimmen. Ook bieden ze lekkere schaduw in de zomer. Ik ben leerkracht van groep 3 en het onderwerp bomen past ook bij veel verschillende thema’s. Zo heb ik in de herfst altijd het thema ‘de boom’ en daar past dit boek natuurlijk goed bij. Met de kinderen doe ik ook vaak bomen na en dat vinden ze hartstikke leuk.

Het boek is poëtisch geschreven en dat merk je ook wel. Sommige zinnen gaan best wel diep en ik weet niet of kinderen dat snel begrijpen. Ik vind het belangrijk dat ook jonge kinderen in aanmerking komen met poëtische teksten, maar ik denk dat dit boek te hoog gegrepen is. Zo staat er “Onze kronen vormen een koepel die zwaait en deint, de stormwind vertraagt”.

Maria Gianferrari schrijft fictie en non-fictie prentenboeken. Maria houdt veel van honden en die spelen ook vaak een rol in haar verhalen. Haar meeste prentenboeken gaan net zoals Als een boom over de natuur.

Dans Magazine

Een groot pluspunt van dit boek is hoe mooi de illustraties zijn. Het is echt een mooi boek voor kinderen om door heen te bladeren. De tekeningen zijn van Felicita Sala. Zij heeft samen met haar man veel gewerkt aan animatie projecten, maar haar liefde ligt toch bij het illustreren van kinderboeken. Ze heeft verschillende prijzen op haar naam staan.

Als je van poëtische teksten houdt is dit prachtige prentenboek zeker een aanrader. Als dat minder jouw ding is, zou ik hem niet zo snel aanraden.