Als een leven botst

Zaterdag, 31 juli, 2021

Geschreven door: Martijn Kregting
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Politieroman en tijdreisverhaal – in elk geval een aanrader!

[Disclaimer] Een deel van mijn boeken wordt uitgegeven bij Uitgeverij Macc, waar ook dit boek verscheen. Ik ken Martijn dan ook van enkele dagen achter de kraam op fantasyfestivals. We hebben ook samen verhalen staan in Verhalen Vertellers 2. Ik ruilde dit boek voor een exemplaar van mijn bundel Ruisreizigers.

[Recensie] Ik was aangenaam verrast door deze debuutroman van Martijn Kregting. Dat hij kan schrijven wist ik al wel na het lezen van een paar van zijn korte verhalen, maar dat hij in zijn debuut dit niveau wist neer te zetten vond ik werkelijk bijzonder. Nu is hij ook journalist, waarbij hij al veel schrijfervaring heeft opgedaan, en zijn korte verhalen publiceert hij al enkele decennia, dus helemaal nieuw is hij niet. Dit boek smaakt echter wel naar meer en hij verdient het om breed gelezen te worden. Niet alleen door de liefhebbers van SF en fantasy (dit boek zou je met wat fantasie als ‘urban fantasy’ kunnen aanduiden, hoewel het ook een tijdreisverhaal is), maar ook voor fans van politiethrillers en detectives.

Hoofdpersoon Steffen Benson is namelijk brigadier bij de politie. Na enkele heftige gebeurtenissen is hij aan de drank geraakt en nu krijgt hij een laatste kans zijn carrière weer op het juiste spoor te krijgen. In de kelder van een oud huis zijn namelijk vier twintig jaar oude lijken gevonden. Maar al snel blijkt het geen normale zaak. In dezelfde kelder lag een mobiele telefoon, van een model dat in het heden nog niet is uitgekomen. Er staan ook foto’s op van een schoolreünie die nog moet plaatsvinden…

De tweede verhaallijn speelt zich af aan het einde van de jaren ’90 en betreft de twaalfjarige Victoria die door haar klasgenoten gepest wordt. Als ze door hen in het nauw wordt gedreven gebeurt er iets bijzonders… Meer wil ik niet over dit verhaal prijsgeven, daarvoor is het te bijzonder. De connecties tussen de verhaallijnen die langzaam duidelijk worden, de spanning over wat er precies gebeurd is of staat te gebeuren en wat er eigenlijk met Victoria aan de hand is… Dat kun je het beste zelf ontdekken.

Het Weer Magazine

Als een leven botst is in elk geval heel sterk opgebouwd. Martijn is erg goed in het beschrijven van het politieleven, beschrijft Nijmegen levensecht, en tekent geloofwaardige karakters. Hij heeft een goed oog voor relevante details, zoals hoe koffie smaakt die in de magnetron is opgewarmd, hoe een stoffige kelder ruikt, en hoe het is in het Goffertpark in de sneeuw op de knieën te zitten en om de sokkel van een standbeeld te kijken. De manier waarop de karakters met hun problemen worstelen is ook geloofwaardig.

Dat tilt dit boek uit boven de middenmoot van de Nederlandstalige SF en fantasy. De enige minpuntjes die ik kan aanwijzen zijn een paar iets te lange, uitgebreide zinnen in de eerste hoofdstukken, maar dat lost zich verderop in het boek op, en een matige eindredactie. Het verhaal was zo spannend dat ik me door de redactiefoutjes niet uit het boek liet halen, maar het verdient een betere afwerking. Het slot laat een aantal vragen onbeantwoord en ik weet dat Martijn verder aan het schrijven is… Ik volg zijn vorderingen aandachtig en als zijn tweede boek uit is zal ik het direct gaan lezen. Dit is een schrijver om in de gaten te houden.

Eerder verschenen op Hebban