Als er 100 mensen op de wereld waren

Zaterdag, 29 april, 2023

Geschreven door: Jackie McCann, Aaron Cushley
Artikel door: Demi Stein

Overzicht bieden op onze diverse wereld

[Recensie] Als er 100 mensen op de wereld waren van Jackie McCan en Aaron Cushley is een kinder non-fictie boek dat een overzicht biedt op allerlei feitjes door de miljarden mensen terug te brengen naar een groep van honderd mensen.

Er wordt antwoord gegeven op vragen als ‘Hoeveel van de 100 mensen zouden kinderen zijn? Hoeveel mensen hebben zwart haar en hoeveel bruin? Hoeveel mensen hebben schoon water? Hoeveel kunnen lezen?’ en nog veel meer!

Veel verschillende soorten mensen
Het boek begint met de uitleg hoeveel mensen er op de wereld wonen. Het antwoord is: VEEL! 8 miljard zegt een kind niets en daarom is er besloten om in dit boek een voorstelling te maken van de wereld als een dorp waar maar 100 mensen wonen. In dit ‘dorp’ zijn er 50 mensen vrouw, 50 mensen man en zijn er maar 26 personen onder de 14 jaar. Op deze eerste pagina zien we illustraties van allerlei soorten mensen en het leuke daaraan is, is dat er écht allerlei verschillende mensen met diverse achtergronden te vinden zijn.

Deze inclusiviteit komt overal in het boek naar voren, je ziet bijvoorbeeld kinderen in een rolstoel, mensen met een hoofddoek en mensen van kleur. Dat is leuk, want dit zorgt ervoor dat (bijna) iedereen zichzelf terug kan vinden in dit informatieve kinderboek.

De illustraties van Aaron Cushley zien er verzorgd en leuk uit. Het zorgt ervoor dat de teksten van Jackie McCan vermakelijker worden. Een non-fictie boek hoeft immers niet saai te zijn! Een goed voorbeeld hiervan zijn de pagina’s over ‘thuis’ waar veel verschillende soorten deuren zijn afgebeeld, of de pagina’s over ‘taal’, waar je figureren ziet worstelen met verschillende typen letters.

De feitjes die besproken worden gaan over van alles en nog wat. Er zitten ‘leuk om te weten’ feitjes tussen, maar ook zaken waarover je in gesprek kan gaan met kinderen, zoals bijvoorbeeld de vraag of er wel genoeg eten is voor iedereen. Dat maakt dit boek interessant om te gebruiken tijdens lessen, maar ook leuk om te lezen naast school. Het is immers cool als je feitjes kent, die niemand weet!

Leesfragment

Ok verschenen op meerboekenblog.nl