Als je sterft trilogie 1 - Als je ademhaling stopt

Maandag, 29 november, 2021

Geschreven door: Christine Geysen
Artikel door: Severine Lefebre

een goed begin van de trilogie

[Recensie] De zeventienjarige Helia Sarris is anders dan haar leeftijdsgenoten. Ze heeft namelijk een opmerkelijke gave: ze kan sterfdatums zien. Helia woont bij haar kille en afstandelijke oma, die meer over haar gave lijkt te weten. Maar ze wil er niets over loslaten. Gelukkig is er nog Lex, een jongen waar Helia al lange tijd een oogje op heeft. En die nu eindelijk ook in haar is geïnteresseerd. Dan neemt haar leven echter een nieuwe wending…

Als je ademhaling stopt is het debuut van de Vlaamse Christine Geysen, en daarmee het eerste deel in de Als je sterft-trilogie. Het is een geslaagde spannende Young Adult in een bovennatuurlijke setting.

Het verhaal draait rond het hoofdpersonage Helia, die leeft met een speciale gave. Ze kan zien bij mensen in haar buurt wanneer ze sterven, en bij het aanraken van de persoon ook op welke manier. Waarom ze dit kan weet ze niet, maar ze is vastbesloten om meer te weten te komen. Als lezer ben je al even nieuwsgierig, en samen met Helia ga je op zoek naar antwoorden. Maar het is al snel duidelijk dat veel van deze antwoorden nog niet worden gegeven in dit eerste boek. Dat houdt de spanning hoog, vooral naar het einde toe en is daarnaast een extra reden om zeker het tweede boek Als je bloeddruk daalt te gaan lezen. Gelukkig kan ik direct doorlezen na deel één te hebben beëindigd, wat absoluut een voordeel is. De serie is dus niet afzonderlijk te lezen in mijn ogen, want de verhaallijn loopt gewoon door.

De plot zit erg goed in elkaar en wordt ook zorgvuldig opgebouwd. Zeker het eerste hoofdstuk maakt dat je volledig aan het verhaal gekluisterd zit. Daarna stagneert de opbouw even, wat wel zonde is. We komen vooral meer te weten over Helia en de mensen rondom haar. Thema’s zoals familie, vriendschap en liefde spelen daarin een grote rol, wat dan ook kenmerkend is voor tieners. Het is tenslotte een Young Adult. Dat maakt dus dat het duistere gedeelte rond de dood en de reden van haar gave wat op de achtergrond terecht komt. Het tweede boek zal hier waarschijnlijk nog veel meer op ingaan. Dit boek is dus zowat een grote inleiding naar meer, zou je kunnen zeggen. En het overkoepelende thema is sowieso erg origineel.

Het personage Helia is erg goed uitgewerkt. Het verhaal wordt ook vanuit haar persoon verteld. Ze staat vaak stil bij zichzelf en probeert vooral om zo goed mogelijk om te gaan met haar gave, wat allesbehalve gemakkelijk gaat. Dit heeft Christine Geysen heel precies weten weer te geven, waardoor je als lezer je perfect kan inleven in haar situatie.

Christine Geysen heeft een erg toegankelijke en aangename schrijfstijl. Dat maakt dat het boek heel vlot leest. Bij het begin van ieder hoofdstuk is er een kort cursief tekstje dat de gedachten van Helia weergeeft. Dat is wel een leuk extraatje in het verhaal. De auteur weet ook hoe ze de lezer moet warm maken voor het vervolg. Het einde is dan ook super spannend en erg veelbelovend.

Als je ademhaling stopt is een goed begin van de trilogie. Ik vind het verhaal nog wat voorzichtig, het duisterste thema rond de dood wordt wel aangekaart, maar het blijft nog oppervlakkig. Ik vind het een uitstekende kennismaking met de reeks en ik heb al een goed beeld over de personages. Voor mij sprong vooral het slot eruit, dat was echt spannend en maakte dat ik direct wou verder lezen in het volgende boek Als je bloeddruk daalt. Gelukkig lag dit boek hier al klaar, dus kan ik er direct in beginnen. Ik ben al héél benieuwd! Als je ademhaling stopt geef ik een mooie drie sterren.

Als je sterft trilogie

Als je sterft trilogie 2 - Als je bloeddruk daalt