Als je van mij bent

Zaterdag, 30 juli, 2022

Geschreven door: Michael Robotham
Artikel door: Jacqueline Stil

Een sterke whodunnit die allesbehalve klassiek is

[Recensie] In Als je van mij bent staan twee mensen centraal die een rare stoornis hebben. Ze proberen met iemand een vriendschap aan te gaan, maar als ze die persoon eenmaal in hun netten hebben, slaan ze toe met allerlei grensoverschrijdend gedrag.

Politieagente Philomena Mc Carthy wordt opgetrommeld om dit huiselijk geweld op te lossen. Één van de verdachten is agent Darren Goodall. Omdat hij ook politieagent is, rust de verdenking van de Metropolitan Police verder niet op hem. In tegenstelling daarmee raakt juist Philomena in diskrediet omdat zij de dochter is van een Londense gangster. De andere verdachte is Tempe Brown, die zich opwerpt als vriendin van Philomena en haar huwelijk met Henry gaat organiseren.

Het boek gaat over de zoektocht naar wie de dader is. En op het eind komt er nog een dader bij met een verrassende plotwending. Er vallen doorheen het boek diverse slachtoffers, wat het een echte thriller maakt. Het rechtvaardigheidsgevoel van de lezer wordt aardig op de proef gesteld.

Dialogen
Het boek zit logisch in elkaar en leest snel, dat komt doordat je als lezer precies wilt weten hoe het zit. De dialogen zijn origineel en goed geplaatst en gaan soms de diepte in door onderliggende factoren te benoemen. De karakters zijn goed uitgewerkt. Onverwachts is het herstel van de relatie tussen Philomena en haar gangster-vader. In het ziekenhuis komen ze weer tot elkaar. Er is voldoende variatie in het verhaal, mensen worden beschreven vanuit verschillende richtingen, zonder dat het verhaal wijdlopig wordt.

Trouw

Wat dit boek anders maakt is dat het focust op de vraag welk van de verdachten het heeft gedaan, wat lang een open vraag blijft. Mogelijke daders zijn vanaf het begin in beeld. Ook is het bijzonder dat het hier ook om psychisch leed gaat, over mensen die claimend gedrag vertonen, dat uitloopt in huiselijk geweld en zelfs moord. Of was het zelfmoord? Levens staan op het spel en wat kunnen politiemensen doen hiertegen? Angst voor olievlekwerking beneemt je de adem.

Zo heeft dit boek meerdere thema’s die moeiteloos bij elkaar komen, zonder dat er een duidelijke context is die de overhand krijgt. Een indrukwekkend boek van de Australische detectiveschrijver Michael Robotham.

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow