Altijd ergens anders

Zaterdag, 5 november, 2022

Geschreven door: Derk Bolt
Artikel door: Agnes Eikema

Het zijn vermakelijke verhalen van de man van Spoorloos

[Recensie] Steevast maakten wij vaker dan twee keer per jaar een mooie reis of (steden)trip. Allebei een baan en de vrijheid om te doen waar we zin in hadden. Met onder andere Cambodja, Vietnam, Rusland, Marokko, Honduras, Nicaragua, Botswana, Namibië en Zuid-Afrika op onze lijst hebben we hebben aardig wat mogen zien met zijn tweetjes. Maar ondanks het vele reizen, gaat het bij ons ook nog wel eens mis. Opgelicht worden in Cuba door een kennis van een beroemd Nederlands judoka tot nachtelijk gegil en hysterie door mogelijke insluipers uit de tent van onze buren op de camping in Botswana.

Dat soort dingen overkomt toch alleen maar de achteloze toerist? Nee dus!

Altijd ergens anders
Derk Bolt is een ervaren reiziger. Voor het programma Spoorloos vliegt hij al jaren de wereld rond om familieleden op te sporen. Uiteraard komt hij dan op plekken waar weinig mensen komen. Ondanks zijn grote portie ervaring gaat het bij Derk ook nog wel eens mis. Gammele vliegtuigjes, barre tochten door de rimboe en onveilige tochten over water. Derk heeft alles al een keer meegemaakt. Denk je.

Hij krijgt op zijn reizen te maken met prostituees die zich wel heel erg opdringen, corrupte politiefunctionarissen, goudzoekers, oplichters en dan nog de verwarring en de grote cultuurverschillen met de lokale bevolking.

In zijn boek Altijd ergens anders beschrijft hij in ongeveer 70 columns de vreemdste belevenissen die hij tijdens zijn reizen heeft meegemaakt. In hoofdstukken die een paar pagina’s omvatten, schiet Derk de wereld over. Door deze korte hoofdstukken leest het boek snel en gemakkelijk, maar hierdoor leer je de Derk Bolt achter het programma niet beter kennen. Het zijn vermakelijke verhalen en je krijgt een klein kijkje in de keuken achter het programma Spoorloos.

Het is een perfect boek voor op reis. Het leest gemakkelijk, snel en verveelt zeker niet door de grote diversiteit aan verhalen. Wellicht denk je terug aan je verhalen van zelf gemaakte vakanties, want wie heeft er nu geen leuke anekdote te vertellen?

Voor ons zit een vakantie er voorlopig niet in met een kleintje op komst, maar ook in de achtertuin kan je zeker van dit boek genieten!

Eerder verschenen op boekenz.nl

Altijd ergens anders