‘Amalia’s erfenis'

Vrijdag, 26 april, 2019

Geschreven door: Marianne Hoogstraaten
Artikel door: Perfecte Buren

Winter 1620 – Koningin Elizabeth en haar echtgenoot Frederik, Koning van Bohemen moeten hun paleis verlaten. Het is oorlog en Frederik is aan het front wanneer het niet langer veilig is in Praag. Via een verlaten gehucht in Brandenburg komt Elizabeth, later ook wel bekend als de winterkoningin, met haar gevolg in Den Haag aan. Dankzij de gastvrijheid van haar neven Maurits en Frederik van Oranje krijgen ze onderdak en kunnen ze de oorlog afwachten. In het gezelschap van Elizabeth begeeft zich ook de zeventienjarige Amalia, gravin van Solms. Amalia is hofdame en vertrouwelinge van Elizabeth en er is sprake van een hechte band tussen de twee.
Wanneer Frederik Hendrik van Oranje, bekend als vrijbuiter, zijn oog op de mooie Amalia laat vallen lijken alle partijen daar voordeel mee te doen. Maar Amalia neemt geen genoegen met zijn voorstel óf een gearrangeerd huwelijk omdat dat iedereen goed uitkomt, nee. Ze weet precies wat ze wilt en gaat daar ook voor. Tot ieders verbazing blijkt de rustige jonge vrouw veel meer in haar mars te hebben dan tot op dat moment gedacht. Het is een kwestie van een lange adem zodat ze haar zin kan krijgen.

Amalia’s erfenis speelt zich voornamelijk af in Den Haag. Vanaf het moment dat ze Frederik Hendrik van Oranje- Nassau leert kennen laat ze zich niet verleiden door zijn mooie praatjes. Ze heeft plannen voor haar toekomst en ook voor hem. Amalia droomt van het koningschap maar het politieke klimaat gooit vooralsnog roet in het eten. Is er continu sprake van oorlog waardoor Frederik Hendrik veel weg is. Hun status hangt af van wat er op de slagvelden gebeurt. Er is sprake van flinke nederlagen maar ook zeges. In hun huwelijk krijgen ze ook erg veel voor hun kiezen, het is met vlagen erg zwaar, voor beide. Maar Amalia blijft sterk, bewonderenswaardig zelfs. Al lukt niet alles wat ze in gedachten heeft, haar huwelijk en hun kinderen zijn haar grootste motivatie om door te blijven zetten. Ze ontwikkelt zich al snel tot een geduchte concurrent van andere belangrijke vrouwen, waaronder Elizabeth. Met soirees, feesten, dure jurken en aanzien stak men destijds elkaar de ogen uit. Er is sprake van jaloezie, verraad, oorlog, corruptie en onverwacht verdriet. Maar wat er ook gebeurt, Amalia verliest haar doel niet uit ogen.

Wát een prachtig geschreven historische roman toch weer van het echtpaar Hoogstraaten! Wederom weten ze me vanaf het prille begin aan hun boek te kluisteren. Er zijn maar weinig auteurs die zulke historische romans kunnen schrijven, die vanaf het begin zowel intrigeren als fascineren. Het feit dat het om de stammoeder van ons koninklijk huis gaat speelt daarin, voor mij althans, geen grote rol. Het is gewoon het geheel, de opbouw van het verhaal, de mix van waargebeurde feiten en fictie. Soms is het onwaarschijnlijk moeilijk om te filteren wat nu echt is en wat niet. Je loopt in dit verhaal jarenlang mee aan het hof van de Oranjes en het is echt genieten.

Het boek is beeldend en aannemelijk geschreven, de dialogen zijn sterk, net als de hoofdpersonages. Er is sprake van subtiele verwijzingen naar gebeurtenissen die we wellicht wel kennen maar waarvan we niet het fijne weten. Bijvoorbeeld de slag om Breda maar ook het sluiten van een verstandshuwelijk met de Stuarts van Engeland. Alles is zo realistisch geschreven dat Google soms uitkomst moest bieden om me te vertellen hoe het nou echt zat. Wie zegt dat geschiedenis saai is moet duidelijk maar eens een boek als dit gaan lezen. Deze roman bevat alle elementen om je helemaal te verliezen in de rompslomp van een ambitieus plan waarin Amalia afhankelijk is van een aantal belangrijke factoren. Neem bijvoorbeeld de Staten Generaal, de spreekwoordelijke vinger in de pap, voor wat betreft Amalia’s plannen zat aan die hand. Het is met vlagen zelfs spannend te noemen, want gaat het haar lukken, gaat ze niet te ver en is haar huwelijk bestand tegen haar plannen?

Scènes

Amalia is een pittige tante, niet op haar mondje gevallen, iets dat het verhaal ook wel een knipoog geeft. De auteurs hebben dat met klasse in het verhaal verweven terwijl ze geen enkel moment het idee geven dat het niet zo kan zijn gegaan en hebben tradities in ere gehouden.
Doordat het in chronologische volgorde verteld wordt is alles gemakkelijk te volgen. Reële problemen passeren de revue waardoor alles nog echter aandoet. Neem de botsingen tussen protestanten en katholieken, ziektes, handreikingen en oorlogen. Als je het verhaal zo leest besef je ineens dat onze Nederlandse geschiedenis niet altijd over rozen is gegaan, eerder over stekelige doornen. Ondanks dat, of misschien juist dankzij die feiten, heb je continu het gevoel in een film te zitten. Je kijkt als het ware naar een sterke vrouw, vol overtuiging en doorzettingsvermogen. Soms getergd door tegenspoed of tegenwerking, geduld dat zwaar op de proef wordt gesteld. Is de drang naar erkenning en een vorstelijke status alles waard? Wat is uiteindelijk de erfenis die Amalia haar kinderen nalaat?
4 dikke sterren, een absolute aanrader!

Patrice