Amari en de nachtwachters

Zaterdag, 26 maart, 2022

Geschreven door: B.B. Alston
Artikel door: Sanne de Jong

Treed binnen in het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken

[Recensie] In Amari en de nachtwachters is Amari degene die binnentreedt bij het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken. B.B. Alston zorgt ervoor dat jij als lezer het gevoel krijgt dat je samen met Amari naar dit Bureau gaat en dat je mee mag op avontuur!

Amari Peters is er altijd in blijven geloven dat haar broer Quinten, die vermist is, nog steeds in leven is en niet is vermoord. Wanneer ze in haar kast een uitnodiging vindt van het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken, ontstaan er nieuwe opties waar haar broer misschien kan zijn. Hierdoor ontdekt Amari een hele nieuwe wereld, waarbij ze over toverkracht beschikt en in allerlei magie moet gaan geloven.

B.B. Alston is afkomstig uit South Carolina, Verenigde Staten. Met Amari en de nachtwachters schreef Alston zijn debuut, maar inmiddels werkt hij al aan het derde deel van de serie. Hij is dol op snoep en zoekt graag het avontuur op langs kleine landweggetjes.

Allereerst is het omslag van dit boek het vermelden waard. Het is echt prachtig vormgegeven. Het heeft letters die op het boek lijken te liggen en die ook nog eens bedekt zijn met glitters. Gelukkig doet het verhaal hier niet voor onder. Het begin leest vlot, want er gebeurt meteen van alles. De inleiding doet denken aan The hate u give, want Amari is ook een zwart meisje dat in een armere buurt woont en in een duurdere wijk naar school gaat.

Het Weer Magazine

De introductie van het verhaal ging soms iets te snel en als lezer moet je wennen aan de nieuwe wereld die Alston creëert. In eerste instantie krijg je het idee dat de auteur van alle fantasy-werelden een stukje heeft genomen, maar wanneer je verder leest gaat deze nieuwe wereld een eigen leven leiden. Dit komt deels ook door de goede stijl van Alston, waardoor het verhaal beeldend wordt verteld. Als lezer ga je geloven in deze wereld: de gebeurtenissen voelen aannemelijk, wat je doet hopen dat het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken misschien wel echt bestaat.

Verder is Amari ook een heel lief personage. Ze wil gewoon een plek hebben waar ze zichzelf kan zijn, ook al lijkt ze nergens thuis te horen. Dit zorgt voor een diepere laag aan het verhaal met meer emotie erin. Amari draagt ook een shirt met ‘ik x boeken’ waarmee ze zeker het hart van elke boekenliefhebber weet te stelen.

Amari en de nachtwachters wordt in verschillende recensies de nieuwe Harry Potter genoemd. Of dit echt zo is, gaan we zien. Het beloofd in ieder geval al veel goeds voor deel 2!

Eerder verschenen op het Instagram-account @sann.books