Andere koek

Zaterdag, 7 maart, 2020

Geschreven door: Food Bandits
Artikel door: Esther Out

Glutenvrij, lactosevrij en vegan

[Recensie] De titel van dit boek dekt perfect de lading. In Andere Koek vind je namelijk precies dat: andere koek… en taart en desserts en allerlei andere heerlijke zoetigheden. Zoete baksels zijn voor mensen met een intolerantie, allergie of een vegan leefstijl meestal een no go.

Suus en Johann van Food Bandits zijn erin geslaagd aantrekkelijke en lekkere baksels te maken die gegeten kunnen worden door een brede groep mensen. Zo zijn er glutenvrije recepten, lactosevrije recepten en allerlei vegan variaties. Bij de recepten staan tekentjes die aangeven waaraan het recept voldoet. In de legenda op pagina 14 vind je de betekenis ervan.

We lezen als eerste over de chemie van het bakken. Bakken is tenslotte een scheikundig proces. Je leest in dit hoofdstuk bijvoorbeeld over rijsmiddelen, eieren en eivervangers, boter, olie en melk. Ieder product heeft zo zijn eigen functie in het bakproces en als je weet hoe het werkt, kun je ook nadenken over vervangende producten. Je kunt dat zelf doen, maar voor de recepten in dit boek is het denkwerk al voor je gedaan. Wel fijn dat je na het lezen van deze informatie een draai kunt geven aan je eigen recepten en kunt gaan experimenteren om die bijvoorbeeld suiker- of glutenvrij te maken.

De recepten zijn ingedeeld naar soort. Zo is er een hoofdstuk over taarten, cakes, koekjes, brood, desserts en wafels en pannenkoeken. Een voorbeeld van lekkers dat te vinden is in dit boek is bijvoorbeeld een vegan, glutenvrije, suikervrije en notenvrije appelkruimeltaart. Of vegan chocochipkoekjes die suikervrij en glutenvrij zijn en een frambozencake met dezelfde eigenschappen. Verder panacotta, wafels en cupcakes. Genoeg keuze dus.

Suus en Johann geven vervolgens ook nog eens wat tips over foodstyling, fotografie en Instagram. Voor de mensen die er belangstelling voor hebben, leuk om te lezen. Persoonlijk had ik op die plek liever nog een paar extra recepten gezien, het is tenslotte een kookboek.

Overigens een dikke pluim voor de fotografie. Dit is clean en mooi licht. Ook op de foto’s met de lastigste kleur om te fotograferen: chocoladebruin. De foto’s geven het boek een stijlvolle, Instagramwaardige uitstraling. Hierbij loert wel een klein gevaar om de hoek: zal je eigen taart er net zo mooi uitzien als die op de foto in het boek?

Op de blog van Food Bandits vind je ook heel veel recepten.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Andere koek