Angela & Emma, Ontsluierd

Maandag, 9 augustus, 2021

Geschreven door: Alice Bakker
Artikel door: Jeannie Bertens

De zussen vertellen om en om hun verhaal

[Recensie] Vorig jaar verscheen de novelle Angela & Emma, Weerzien. Dit was de intro voor de ‘echte’ roman die nu verschenen is. De tweelingzussen Angela en Emma hebben elkaar in deze novelle voor het eerst in vijfentwintig jaar gezien. In Ontsluierd gaat Emma, die in Zweden woont, op bezoek bij Angela om met de demonen uit het verleden voor eens en altijd af te rekenen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Emma laat dochtertje Tyra met een gerust hart achter bij haar man Brent en schoonzusje Sonja om bij Angela niet alleen naar het verleden te kijken maar ook naar de toekomst. De beide zussen hebben ieder een onderneming en nu willen ze de krachten bundelen in een gezamenlijk project. Ze bruisen van de ideeën en maken een aantal succesvolle ontwerpen. Hun eerste opdrachtgever, Lars, komt onverwacht over uit Zweden samen met Björn, de PA van Emma. Dit is de start van allerlei intriges waarin de zussen belanden. Wat zijn de werkelijke intenties van de beide heren? En waarom krijgt Emma haar Brent maar steeds niet te pakken, hij reageert niet op voicemailtjes en app-berichten. Een paar dagen later verschijnt Brent dan ineens met zijn ex Ingrid ook in Nederland. Ingrid doet nog steeds onderzoek naar het incident waardoor Tyra in het ziekenhuis belandde en claimt nieuws hierover te hebben.

Naast de ontwikkelingen in hun huidige leven, die op zich al ingewikkeld genoeg zijn, willen de zussen ook ontdekken wat er nou precies in het verleden is gebeurd waardoor de zussen zo lang van elkaar gescheiden zijn. Een groot probleem daarbij is dat hun moeder Rietje in het ziekenhuis ligt en niet aanspreekbaar is. Zou vader Wim meer weten? Maar Wim wil niet over het verleden praten én niets met Emma te maken hebben. Hij verbiedt de beide zussen om naar het ziekenhuis te gaan om met Rietje te praten. Het wordt steeds gekker. Maar dan vindt Angela tóch een aanwijzing, ze gaat op zoek in het huis van Wim en Rietje en vindt een stapeltje schriften die een schokkend geheim onthullen. Een geheim dat in het heden nog pijnlijke sporen achterlaat.

Alice Bakker neemt de hoofdstukken van Angela voor haar rekening en Elly Godijn die van Emma. De zussen vertellen om en om hun verhaal, de hoofdstukjes zijn dan ook steeds ‘Angela’ of ‘Emma’ getiteld. Af en toe is dat verwarrend want ze denken niet hetzelfde en kunnen dus elk een gebeurtenis helemaal anders interpreteren. En dat doen ze dan ook grif. De andere personages worden vanuit hun perspectief neergezet en dat levert situaties op die voor meerderlei uitleg vatbaar zijn. Ook hun vertrouwen in de andere personages wisselt sterk. Dat levert irritaties tussen Angela en Emma op maar de zussenband blijkt onverbrekelijk en ze hebben het beste met elkaar voor.

Ontsluierd is een leuk vervolg op Weerzien, alle antwoorden zijn nog niet gegeven, een vervolgdeel staat al gepland voor 2022. Leuk om te lezen maar niet altijd even makkelijk omdat het perspectief zo snel wisselt én omdat er in deze roman heel veel gebeurt. Als lezer krijg je amper de tijd om adem te halen en om de draad vast te houden. Dat had wel iets minder gemogen. Maar verder een prima verhaal, beide auteurs schrijven vlot en eenduidig. Drieënhalve ster voor dit vervolg en op naar het nieuwe deel volgend jaar.

Angela & Emma 1 - Ontsluierd

Jouw spel, mijn regels

Angela & Emma