Anna bij de tandarts

Zaterdag, 26 februari, 2022

Geschreven door: Kathleen Amant
Artikel door: Katelijne van Alem

“Anna mag een klein spiegeltje op een stokje vasthouden

[Recensie] Samen met papa en Konijn zit Anna in de wachtzaal van de tandarts. Als ze aan de beurt is, gaat ze op de grote stoel zitten, dat geeft wel wat kriebels in haar buik. Ze mag eerst het spiegeltje waarmee de tandarts in haar mond gaat kijken, vasthouden. En een haakje waarmee de tandarts etensrestjes wegkrabt. Zou Anna een gaatje hebben?

Twee keer poetsen
Auteur en illustrator Kathleen Amant laat op meerdere pagina’s de boodschap dat twee keer tandenpoetsen erg goed is terugkomen. Zo zien we het op de poster bij de tandarts staan, staat het achterop het boek en verteld Anna aan de tandarts dat ze haar tanden twee keer per dag poetst. Een mooie manier om kinderen te attenderen op het twee keer poetsen, zeker wanneer er in het boek blijkt dat Anna geen gaatjes heeft!

Voorbereiding
Het verhaal is een prettige voorbereiding op het voor een eerste keer (en daarna natuurlijk ook nog) naar een tandarts gaan. Alle stappen worden duidelijk uitgelegd en de illustraties van Anna bij de tandarts zijn heel realistisch. Het is fijn om bijvoorbeeld een knuffel mee te nemen en te zien dat je op een stoel ligt en je mond goed open mag doen. Kinderen kunnen het door dit boek misschien ook leuk vinden om naar de tandarts te gaan!

Wel is het zo dat Anna bij de tandarts aan het eind van de controle een cadeautje krijgt. Dit is lang niet bij iedere tandarts zo, dus het is wel verstandig om dat ook aan je kind aan te geven. Wie weet kun je zelf een kleinigheidje meenemen voor na het eerste bezoek. Ook mag niet ieder kind bij een tandarts aan de spullen zitten/deze vasthouden, ook goed om aan te geven tijdens het voorlezen van dit boek.

Maar verder wel echt een tip om dit boek in huis te halen wanneer jouw kind voor het eerst naar de tandarts gaat of wanneer dit het thema is bij bijvoorbeeld het kinderdagverblijf!

Anna's grote sintboek (2+)

Samen spelen, samen delen, Anna