Anna in de bibliotheek

Zaterdag, 28 maart, 2020

Geschreven door: Kathleen Amant
Artikel door: Katelijne van Alem

“Anna en papa gaan elke week naar de bibliotheek”

De auteur en illustrator

[Recensie] Kathleen Amant is schrijfster en auteur van een heleboel peuterboeken. Haar bekendste figuren zijn Anna en Heksje Mimi. Ze studeerde grafische vormgeving aan de academie van Gent. Ze werkt fulltime als freelance illustrator, auteur en grafisch ontwerper. Als illustrator leerde ze het vak door tekeningen te maken voor een wiskundemethode voor het eerste en tweede leerjaar. Duizenden tekeningen maakte ze hiervoor.
In 2000 begon ze te tekenen voor Kind&Gezin en dat doet ze nu nog steeds.
In 2004 schreef en tekende ze haar eerste twee Anna-boeken. Ondertussen zijn er al meer dan 20 Anna-avonturen verschenen. De verhaaltjes zijn heel herkenbaar voor peuters, ze spelen zich af in hun eigen leefwereld, er ligt veel nadruk op emoties én er zit altijd een vleugje humor in. De Anna-boeken kan je nu al vinden in Denemarken, Zweden, Frankrijk, Canada, Zwitserland, Korea, Italië, Spanje, Australië, Amerika en China. Wereldwijd gingen er al meer dan 400.000 boeken van over de toonbank. In 2009 startte Kathleen ook een nieuwe reeks prentenboeken rond ‘heksje Mimi’, waarin een klein, ondeugend heksje allerlei avonturen beleeft.

Verhaal

Joepie, het is weer zaterdag!
Anna stopt vijf boeken in haar rugzak.
Ze gaat samen met papa naar de bibliotheek.
Daar mag ze boeken zoeken om thuis te lezen.
Lezen is leuk!

Wereld rondom het kind

Dit mooie boek valt in het thema ‘wereld rondom het kind’. De bibliotheek is een fijne plek om naartoe te gaan. Zo kun je steeds andere boekjes lenen en kun je allerlei soorten verhalen lezen. Een prettige inspiratie voor kinderen.

Lezen

Vooral in de huidige situatie is het fijn om lekker te lezen. Dit is een activiteit die in huis en in de tuin gemakkelijk kan. Het naar de bibliotheek gaan is in tijden van corona niet mogelijk, maar misschien kun je al je eigen boekjes nog eens bekijken of boeken uitlenen met kinderen in je straat of familie. Je hebt vaak heel veel boeken in je omgeving, die je nu eens opnieuw voor de dag kunt halen! Of er kunnen zelf boekjes gemaakt worden, verhalen bedacht en tekeningen getekend. Wie weet welke mooie verhalen je dan allemaal nog meer krijgt!

Vormgeving

Dit verhaal is goed te volgen, prettige eenvoudige teksten. De illustraties zijn groot en duidelijk, kinderen zien in één oogopslag wat er gebeurd. Door het lezen van het boek hebben kinderen vast en zeker zin om naar de bieb te gaan, te lezen en aan de gang te gaan met boeken. Ook leuk dat Anna met haar vader naar de bibliotheek gaat, in veel boeken zijn kinderen activiteiten aan het doen met hun moeder, dus dit is wel vernieuwend. De pagina’s zijn gedrukt op dik karton, op glanzend papier met afgeronde hoeken. Het hele boek is zeer kindvriendelijk.

Anna's grote sintboek (2+)

Samen spelen, samen delen, Anna

Anna bij de bakker