Artacucina

Zaterdag, 5 januari, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De Hollandse keuken omlijst met kunst

[Recensie] Artacucina 4 is, zoals al blijkt uit de titel, het vierde kunstkookboek van Wiebke van der Scheer en Margré Mijer. Deze laatste is verantwoordelijk voor de lay-out van het boek. Beiden werken als stewardess en Wiebke van der Scheer heeft een passie voor kunst en koken. Dat blijkt uit het feit dat haar huis ook een galerie is waar ze ook nog eens met plezier kookt voor de bezoekers. Op de website van ARTACASA lees je alles over de galerie en de kunstenaars. Artacucina 4 staat in het teken van de Hollandse keuken. De recepten zitten vol herinneringen en jeugdsentiment, zoals Wiebke zegt en zijn niet alleen van Wiebke zelf maar ook van de kunstenaars en klanten van ARTACASA.

Naast de recepten is er ruim aandacht voor de kunstwerken. Overigens sluiten die twee vrijwel overal naadloos op elkaar aan. Spreekt een kunstwerk je aan dan kun je op de website meer werk van de desbetreffende kunstenaar vinden.
Maar het is en blijft een kookboek en dus wil je ook foto’s van de gerechten zien. Daar is aan gedacht want het boek sluit af met een index waarin van ieder gerecht een kleine foto is opgenomen. Slim gedaan. Er staan heel wat recepten in die verdeeld zijn over de hoofdstukken Voorgerechten, Soepen, Bijgerechten, Hoofdgerechten, Toetjes, Taarten & koekjes en Ontbijt.

Dat Wiebke een gepassioneerd kok is en graag lekker eet blijkt overal uit. De gerechten zijn modern en klassiek of klassiek met een twist en zijn allemaal even heerlijk. Al is het best moeilijk om je aandacht erbij te houden want de kunstwerken die de pagina’s sieren zijn oogstrelend mooi. Dus eerst maar eens een poos bladeren en kijken en dan pas koken. Wordt het Hartige sardientjestaart of Makreelsalade? Liever Meiknollensoep of Friese siepelsoep? Gevolgd door Scholrolletjes met gekaramelliseerde worteltjes en toe misschien wel een Haagse bluf met frambozen of IJs met boerenjongens en amandelcakejes?

Aangezien de galerie gevestigd is in hartje Amsterdam waar veel toeristen komen zijn de delen van de Artacucina-serie ook verkrijgbaar in het Engels en Duits. Je komt ogen tekort en Artacucina 4 is (alweer) het bewijs dat een kookboek zoveel meer kan zijn dan alleen maar een kookboek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl