Bagels en een bakkie troost

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Jacodine van de Velde
Artikel door: Lilian Retel

Goede feelgood die je niet kunt wegleggen

[Recensie] Zwarte koffie, macchiato en takkenthee. Waar we in dat deel kennis hebben gemaakt met Sara, ontmoeten we nu haar beste vriendin Marit. Marit is de eigenaresse van Bagels & Beans en zorgt sinds het overlijden van hun ouders voor haar broertje Manuel. Door haar drukke leven heeft zij geen tijd voor en behoefte aan een relatie. Wanneer ze tijdens een avondje stappen een ‘tequilamaatje’ vindt, denkt ze de gulden middenweg gevonden te hebben. Maar langzaam gaat Marit overal aan twijfelen, vooral aan haar eigen keuzes. Wat wil ze met haar leven en doet ze alles met betrekking tot de opvoeding van haar broertje wel goed? Marit is er heel goed in haar eigen gevoelens te beschermen door een hoge muur op te trekken, maar zet ze daarmee niet haar eigen geluk op het spel?

Het is erg leuk om nu Marit te leren kennen nadat zij al een paar keer voorbij was gekomen in Zwarte koffie, macchiato en takkenthee. Andersom speelt Sara in dit deel ook een rol, waardoor je ook op de hoogte blijft van haar leven. Marit heeft een paar heftige gebeurtenissen meegemaakt, waaronder de dood van haar beide ouders en het overnemen van hun zaak.

Je leest het verhaal vanuit het ik-perspectief, maar op een heel fijne manier. Er wordt niet overdreven aandacht besteed aan Marit haar gedachten, er is een goede balans tussen dialogen en beschrijvingen. Dit perspectief zorgt ervoor dat je Marit goed leert kennen en helemaal wordt meegenomen in haar wereld.

Jacodine heeft een heel vlotte schrijfstijl die toegankelijk is voor een breed publiek. De zinnen lopen soepel en de hoofdstukken zijn redelijk kort, hierdoor vlieg je door het boek heen. Hoewel dit een feelgood is, worden er niet veel romantische scenes beschreven. Ook dit bevordert de toegankelijkheid voor de wat jongere lezers. De personages zijn allemaal dertigers en vooral voor die leeftijdscategorie zullen de gebeurtenissen en zorgen van Marit herkenbaar zijn. Het verhaal is erg realistisch geschreven en je merkt dat Jacodine goed onderzoek heeft gedaan naar bepaalde onderwerpen. Er is geen enkel moment waarop je twijfelt aan de geloofwaardigheid van het verhaal en de keuzes van de personages.

Heaven

De cover vind ik perfect bij het verhaal passen. Het is basic maar geeft precies weer wat voor type verhaal je kunt verwachten. Ook het binnenwerk heeft een mooie opmaak. Er worden af en toe tijdsprongen gemaakt wat duidelijk wordt weergegeven met een pagina waar de maand op vermeld staat, inclusief een leuke afbeelding van een kopje koffie. Dit zijn toch de leuke details in een boek!

Bagels en een bakkie troost is een boek waar ik eigenlijk weinig op aan te merken heb. Het heeft me weer een goed uur slaap gekost, omdat ik het niet weg kon leggen. Marit voelt als mijn nieuwe beste vriendin en ik hoop dat er nog vele delen in deze serie gaan komen. Wanneer je van feelgood houdt die niet te zoetsappig is, is dit zeker wat voor jou!

Voor het eerst gepubliceerd op Perfecte Buren