Balotje op vakantie

Zaterdag, 27 juli, 2019

Geschreven door: Yvonne Jagtenberg
Artikel door: Katelijne van Alem

‘Pap?’, vraagt Balotje. ‘Zou hier echt een vriend voor mij zijn?’

De auteur en illustrator
[Recensie] Yvonne Jagtenberg studeerde eerst aan de Pabo en vervolgens aan de Hogeschool voor de Kunsten. Ze werkte een paar jaar in de beeldende kunst en ging daarna kinderboeken schrijven en illustreren. Haar eerste prentenboek was ‘Een bijzondere dag’ en deze verscheen in 2001. De prentenboeken van Yvonne worden in allerlei landen uitgegeven. Het boek Balotje op vakantie past in een serie boeken over Balotje. Met Balotje en het paard won ze een Vlag en Wimpel en Balotje en het tasje van oma stond in de prentenboek top 10 in 2011.

Verhaal

Balotje gaat op vakantie, maar is bang dat ze daar geen vriendje heeft. Ze gaan met de auto naar een ander land toe. Onderweg is er file en stoppen ze een tijdje. Ze ziet allemaal kinderen samen spelen en wordt verdrietig, zij hebben allemaal iemand om mee te spelen en Balotje niet. Maar dan komt er een jongetje naar haar toe. Het jongetje zegt ‘Dalidoe’, Balotje kan hem niet verstaan. Ze loopt bij hem weg, maar het jongetje loopt achter haar aan en blijft maar praten. Hij komt uit een ander land. Langzaamaan maakt Balotje toch ook contact met het jongetje en gaan ze samen spelen. Ze vindt het heel jammer als ze verder moeten rijden, maar er wacht haar een verrassing als ze in het vakantiehuisje zijn aangekomen…

Vakantie
In dit boek staat het op vakantie gaan centraal en hoe spannend dat toch wel kan zijn. Kun je daar wel vriendjes maken en wat ga je allemaal doen. Een prettig boek om met je kind te lezen wanneer je op vakantie gaat, in eigen land of in het buitenland. En het boek straalt uit dat wanneer je niet elkaars taal spreekt, je toch op allerlei manieren met elkaar in contact kunt komen.

Geschiedenis Magazine

File
Onderweg kun je vaak file tegenkomen, in dit boekje kleurrijk getekend. En wat zou je tijdens de file kunnen doen? Naast dat Balotje nu uitstapt en haar vriendje tegen gaat komen, kun je ook allerlei andere leuke dingen bedenken om tijdens de reis en in de file te kunnen doen. Een goed onderwerp om het samen over te hebben.

Vormgeving
Prettig boekje, de tekst is goed te volgen en voor te lezen. Het kleurgebruik is sprankelend en het avontuur van Balotje is mooi uitgewerkt en prima mee te beleven. Een gezellig zomers boek dat het spannende aspect van op vakantie gaan, minder spannend maakt. Geweldig dat Balotje zwembandjes draagt en zo moet lachen om haar nieuwe vriendje. Het spat echt van de pagina’s af. Een echte aanrader dit boekje.