Het balseizoen van de liefde 1 - De dansende debutante

Maandag, 21 maart, 2022

Geschreven door: Lily van Keeken
Artikel door: Jeannie Bertens

Op zoek naar een geschikte huwelijkskandidaat

[Recensie] De driedelige serie Het balseizoen van de liefde van Lily van Keeken gaat over de zussen Honeyfield, die in negentiende-eeuws Londen op zoek gaan naar een huwelijkskandidaat. In het eerste deel De dansende debutante staat de oudste dochter Emily centraal.

Emily is een jongedame van goede stand. Met haar ouders en jongere zusje Margaret woont ze in een mooi huis op het platteland. Emily heeft net de finishing school afgerond, op deze school leerde ze te handwerken, bloemschikken, musiceren en dansen; kortom alles om een goede echtgenote te worden van een heer op stand. Over driekwart jaar start het balseizoen, ook op het platteland dé ideale manier om een goede huwelijkspartner te vinden. Emily is daar flink zenuwachtig voor. Maar dan slaat het noodlot onverwacht toe en verandert het leven van de beide zusjes totaal. Margaret gaat op haar beurt naar de finishing school en Emily verhuist naar haar tante Felicity die getrouwd is met een heuse Lord. Samen met nichtje Kitty wordt ze door Felicity klaargestoomd voor het balseizoen in Londen. Er staan hun een paar mooie maar ook heftige maanden te wachten met veel evenementen en natuurlijk de nodige romantiek. Het enige dat Emily goed heeft geleerd op de finishing school is dansen, iets dat haar nu erg goed van pas komt!

Van Keeken heeft met De dansende debutante een leuke en vlotte historische roman geschreven. Haar taalgebruik is toegankelijk, het verhaal een tikje voorspelbaar maar dat past helemaal bij het genre en is niet echt storend. Als je van de Bridgerton’s houdt, dan word je vast ook fan van deze driedelige serie. Heerlijk onschuldig vermaak om een middagje in weg te zakken. Drie welverdiende sterren.