Basisboek China

Zaterdag, 9 november, 2019

Geschreven door: Ross Dobson
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Met weinig ingrediënten zet je zo iets lekkers op tafel

[Recensie] De Australiër Ross Dobson is al sinds zijn vroegste jeugd dol op de Chinese keuken. Op zijn veertiende volgde hij zijn eerste Chinese kookcursus in Sydney. Tijdens zijn leven heeft hij heel wat reizen gemaakt en overal waar hij komt zoekt hij de Chinese markten en winkels op. Hij is de eigenaar van twee westerse restaurants, heeft een café en een tapas bar. Daarnaast schreef hij meer dan 10 kookboeken en de nieuwste in de reeks is Basisboek China.

Basisboek China is het vijfde deel in de serie Basisboeken. Eerder zagen we Basisboek India, Thailand, Japan en Korea. Alle delen zijn geschreven door mensen die deskundig zijn op het gebied van de keukens die in de boeken worden beschreven.
Logisch dus dat Ross Dobson, met al zijn kennis van de Chinese keuken, gevraagd is om Basisboek China te maken.

Het boek begint met een interessante uitleg over de 8 culinaire regio’s van China en de culinaire verschillend. Iedere regio heeft zijn eigen specialiteiten, kruiden en eetgewoontes. Daarna volgt een opsomming van ingrediënten die onmisbaar zijn als je wilt koken uit dit boek. Dan valt er direct iets op. Als je vaker Aziatisch kookt dan zul je vrijwel zeker alle genoemde ingrediënten in huis hebben. Misschien dat je een paar dingen moet halen bij de toko maar veel zal dat niet zijn.

Want dat is de kracht van Ross Dobson. Hij komt met recepten die voor iedereen maakbaar zijn, die geen lange ingrediëntenlijst hebben en die vrijwel altijd snel klaar zijn. Basisboek China bevat acht hoofdstukken en een reeks menu-ideeën. Uiteraard komen we een aantal klassiekers tegen zoals Pekingeend, Mao’s buikspek en pannenkoekjes met lenteui. Heel handig is dat in de ingrediëntenlijst bij de recepten een onderverdeling is gemaakt tussen Vers, Specerijen en Voorraadkast. Zo zie je heel snel of je alles in huis hebt.

Zelfs de gerechten die niet misstaan op een wat uitgebreider diner zijn vaak met een paar ingrediënten zo gemaakt. Geroerbakt lamsvlees met prei, komijn en zwarte azijn bijvoorbeeld. Naast deze vier ingrediënten komen er alleen nog olie en zelfgemaakte chilisaus bij. Want we maken ook een aantal basisrecepten zelf. Zoals Sichuanese dipsaus, sojasaus met chilipeper maar ook Pekingpannenkoekjes of lente-uitjessaus met gember. Er staan heerlijke noedelgerechten in het boek. Sesamnoedels met Chinese bieslook en taugé met slechts drie verse ingrediënten en vier uit de voorraadkast.

Tussen de hoofdstukken staan nog wat pagina’s met leuke tekeningen en wat meer tekst en uitleg over bijvoorbeeld hoisinsaus, hoe pel je garnalen en wat doe je met Chinese broccoli.
Wie de Chinese keuken een warm hart toedraagt zal dit boek zeker op het verlanglijstje zetten.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl