Basisboek Indonesisch

Zaterdag, 18 juli, 2020

Geschreven door: Francis Kuijk
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Familierecepten zonder opsmuk

[Recensie] Er zijn heel veel Indonesische kookboeken en laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Als iemand mij nu vraagt welk Indonesisch kookboek zal ik kopen? Dan zeg ik Basisboek Indonesisch van Francis Kuijk. Wat maakt dat dit boek anders is dan veel andere Indonesische kookboeken? Daar is moeilijk de vinger op te leggen. De foto’s? Het feit dat de recepten zo maakbaar zijn? Zeker, maar dat hebben meer boeken. Dat dit zo’n fijn en goed bruikbaar kookboek is zit hem in het feit dat de recepten al generaties lang in de familie zijn doorgegeven en dat ze allemaal even huiselijk zijn. Het is een boek vol gerechten die alle hobbykoks kunnen maken. Geen opsmuk van frutsels en fratsen op mooi opgemaakte borden maar eten dat geurt en kleurt en waar je met de hele familie van kunt genieten.

Het boek opent met een voorwoord van niemand minder dan Norman Musa die net als Francis op de Tong Tong Fair van 2018 in Den Haag kookdemonstraties aan het geven was. Hij werd erg blij van het Basisboek Indonesisch. Vervolgens neemt Francis de moeite om ons de nodige zaken uit te leggen. Heel fijn vond ik bijvoorbeeld de kleine foto’s waarop typisch Indonesische ingrediënten te zien zijn. Als je ze nog niet kent dan is het toch makkelijker zoeken in de toko als je weet hoe het eruit ziet. Handig zijn ook de menu’s in ‘Feest’ voor het geval je een tafel vol met gerechten wilt maken. Een uitgebreide woordenlijst sluit de inleiding af en vervolgens gaan we koken!

Het is onmogelijk om door dit boek heen te bladeren zonder dat het water je in de mond loopt. We zien de hoofdstukken Soepen & sajoers, Vlees, vis & schaaldieren, Rijst, noedels & bijgerechten, Eieren & groenten, Sausjes & strooisels, Zoet en als laatste Hartig. Aan het einde van het boek zegt Francis: ‘Dit boek gaat over iets dat heel dicht bij me staat en komt regelrecht uit mijn hart.’ En dat is eigenlijk wat het boek en de recepten zo bijzonder maakt. De passie en de liefde voor koken en vooral ook lekker eten spatten van de pagina’s af.

Wat gaan we maken? Ik zou zeggen alles. Gewoon het hele boek doorwerken. Maak een lijst wat je nodig hebt bij de toko want wat je daar koopt zul je vaker nodig hebben. We maken gestoofde kip met kokos, extra pittig rundstoofvlees met kaffir, pindasaus met kentjoer of pittige aubergine. Uiteraard zien we ook de bekende zaken als atjar tjampoer, sambal goreng boontjes, nasi goreng in veel variaties en satés maar alles net even anders dan de standaardrecepten die je misschien kent. Bij ieder gerecht staat een tip of wat meer informatie. Kleine stap voor stap foto’s bij een recept laten zien hoe het gerecht gemaakt wordt. Het is ook prettig dat Francis bij vrijwel ieder gerecht aangeeft of je het kunt invriezen of op een andere manier kunt bewaren. De recepten zijn veelal voor 6 tot 8 personen want gerechten uit dit boek vragen om een tafel vol mensen.

Foodlog

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Planken met een Indische twist