Basisboek Japan

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: Aya Nishimura
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een gezonde en verfijnde keuken

[Recensie] Aya Nishimura ontwikkelt recepten en is food stylist. Ze heeft een indrukwekkende portfolio en werkt voor de meest vooraanstaande kranten en tijdschriften. Ze woont en werkt in Londen maar is geboren in Japan. De Japanse keuken heeft voor haar geen geheimen. In het Basisboek Japan laat ze zien dat je met een aantal verse ingrediënten en eenvoudige smaakmakers al snel een heerlijk Japans gerecht kunt klaarmaken. Op een paar bijzondere gerechten na is de Japanse keuken helemaal niet zo ingewikkeld. Met name de gerechten die de Japanners gewoon thuis eten. In het Basisboek Japan laat Aya Nishimura ons kennismaken met de eenvoudige Japanse keuken. Uiteraard staan er ook traditionele gerechten in het boek zoals dashi, sashimi en sushi maar de nadruk ligt op eenvoudige, gezonde en lekkere gerechten die je makkelijk in je eigen keuken kunt bereiden.

Na het voorwoord volgt een pagina met plaatsen in Japan die het bezoeken waard zijn en die daarnaast culinair iets bijzonders te bieden hebben. Zo staat de stad Shizuoka bekend om de wilde en gekweekte paling en vind je in Fukuoka heel veel streetfoodkraampjes. Daarna volgt een overzicht van ingrediënten die nodig zijn en uiteraard is er een hoofdstuk over Miso; het magische ingrediënt dat onmisbaar is in de Japanse keuken. In de hoofdstukken die volgen zien we de heerlijkste gerechten zoals gekaramelliseerde zoete aardappel met zwart sesamzaad, ingemaakte rettich met citroen, Japanse varkenshaas, knapperige spiesjes met varkensvlees en Japanse pilav met gerookte makreel en gember. We zien veel kleine hapjes en basisrecepten om zelf sauzen en bijgerechten te maken. De genoemde ingrediënten hoef je dus niet allemaal te kopen. De meeste maak je zelf. Fijn is ook dat er een hoofdstuk met menusuggesties is. Zo leer je wat goed bij elkaar past.

Het Basisboek Japan is het vierde deel uit een serie Basisboeken. Eerder zagen we al het Basisboek Thailand, Korea en India. Het zijn allemaal grote boeken die met zorg zijn samengesteld. En uiteraard met mooie foto’s van ingrediënten en het eindresultaat. Voor liefhebbers van de Aziatische keuken een serie die je compleet wilt hebben.

Dans Magazine

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl