Beproevingen

Donderdag, 11 juli, 2019

Geschreven door: Janine Keijser
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannende en pakkende ecothriller

[Recensie] Wanneer dierenactiviste Abby in Londen spoorloos verdwijnt, wordt aan Lara gevraagd om haar te helpen opsporen. Met haar juridische achtergrond en journalistieke talenten is ze de geknipte persoon om informatie in te winnen over deze verdwijning. En om onderzoek te doen naar een duister proefdiercentrum in Londen. Al snel wordt de zaak ingewikkelder dan Lara had verwacht. Lukt het haar om de waarheden boven tafel te krijgen? En wil ze haar leven hiervoor op het spel zetten?

Met Beproevingen heeft Janine Keijser een spannende en pakkende ecothriller neergezet. Het is haar tweede boek waarin ze opkomt voor dieren. Waar haar debuut, Rauw, ging over dierenrechten en bio-industrie, staan in Beproevingen de dieronwaardige dierenproeven centraal. Een thema waar we vaak niet aan denken, maar achter de schermen nog steeds big business is. Vooral in de medische wereld en in de cosmetica.

Het verhaal begint erg spannend, om daarna rustig op te bouwen naar een razend spannende ontknoping. Met onderweg de nodige cliffhangers om de spanning niet te laten zakken. Een paar keren is er een flashforwardfragment, maar doordat er teveel hoofdstukken tussen zitten en je intussen volledig in de hoofdverhaallijn zit, komt dit niet zo goed tot zijn recht. Wat wel jammer is.

De schrijfstijl van Janine Keijser is erg aangenaam en gedetailleerd. Het boek leest erg vlot, en door het interessante thema en de nodige spanning zit je al snel aan het verhaal gekluisterd. De hoofdstukken hebben een afwisselende lengte, wat wel aangenaam is. Het is ook duidelijk dat Janine Keijser de nodige research heeft gedaan rond het thema dierenproeven, want de verhaallijn komt erg geloofwaardig en realistisch over. De dierenproeven worden grondig beschreven, zonder zich in details te verliezen. Al is dit vaak erg wreed en vol emotie. Wat je als lezer niet onbewogen laat.

Beproevingen is geschreven vanuit het personage van Lara, in de ik-vorm. Dat maakt dat het verhaal nog echter aanvoelt, alsof je er zelf bij betrokken bent. Ook de uitmuntende dialogen tussen de verschillende personages dragen hieraan bij. Daarnaast zijn de karakters van de personages ook sterk uitgewerkt. Ze hebben elk hun eigen persoonlijkheid en doel in het verhaal, met de nodige evoluties. Het hoofdpersonage is uiteraard Lara, een knappe jonge vrouw voor wie dieren heilig zijn en die een drang heeft om onrecht aan te vechten. Ze wil koste wat het kost de mishandelde dieren redden uit de proefklinieken, zelfs als ze daarvoor haar eigen leven op het spel zet. Tegelijk mist ze enorm haar vader, die ze enkele jaren geleden heeft verloren. Gelukkig kan ze op de hulp en steun rekenen van een heleboel vrienden. Al blijken sommigen iets te verbergen te hebben.

De plot zit subliem in elkaar. Het verhaal is goed opgebouwd, en voorzien van de nodige informatie rond dierenproeven. Er komen veel personages aan bod, waarbij het afwachten is of ze tot de goede of de slechte kant horen. Het boek vormt een perfect geheel zonder losse eindjes, en beetje bij beetje komen we te weten wat er aan de hand is.

Beproevingen van Janine Keijser is een heel spannende en intrigerende ecothriller. Ze heeft mij met haar verhaal absoluut kunnen raken. Ik ben zelf een grote dierenliefhebber, en als je doorheen de fictie leest, besef je dat gruwelijke dierenproeven nog steeds gebeuren. En dit puur voor het winstbejag van enkele kapitalisten. Onbegrijpelijk. Beproevingen zal dus nog lang nazinderen bij mij. Dit door het spannende verhaal, maar vooral ook door de belangrijke boodschap dat het aan ons wil meegeven. Ik geef het boek dan ook een welverdiende 4 sterren!