Bestemming geluk

Woensdag, 29 april, 2020

Geschreven door: Aline van Wijnen
Artikel door: Silke Wimme

Een verhaal over geluk en het opzoek gaan naar geluk

[Recensie] Melanie Evers leidt een leventje waar we allemaal wel eens jaloers op zijn. Ze heeft een echt luxeleventje: uit eten gaan in sterrenrestaurants, vakanties op Ibiza, handtassen van Gucci, Bulgari juwelen, Armani kledij, topwijntjes drinken en een knappe, rijke verloofde Duke. Ze heeft bovendien de juwelierswinkel van haar vader overgenomen. Kortom, ze heeft alles wat ze zich maar kan wensen. Dan is het eindelijk zo ver, de grote dag van haar huwelijk met Duke is aangebroken. Maar onderweg naar het altaar begint Melanie na te denken en beslist er niet mee door te gaan. Ze laat hem stikken voor het altaar, en wordt een echte ‘runaway bride’.

Alex vluchtte jaren geleden uit Rusland en werkt nu als koerier. Dagelijks pikt hij de pakketjes op in de juwelierszaak van Melanie. Al gauw springt de vonk over tussen hen, hoewel ze twee totaal verschillende personen zijn. Maar is Alex wel wie hij beweert te zijn? En is hun liefde wel sterk genoeg om de fouten uit het verleden te overwinnen? Bestemming geluk is de derde roman van Aline Van Wijnen die debuteerde in 2016 met Halsoverkop. Haar boeken vliegen als zoete broodjes over de toonbanken van boekhandelaars en terecht. Ze schrijft originele feelgoodromans die bij iedereen een glimlach op het gezicht tovert.

Bestemming geluk heeft een spetterend begin: Melanie die Duke voor het altaar laat staan. Bam, als lezer word je op deze manier direct in het verhaal gekatapulteerd. Je zit er onmiddellijk middenin. Naarmate het verhaal verder gaat, leren we Melanie steeds beter kennen. In het begin zal je denken dat zij nogal een sullig grietje is, maar naarmate het verhaal vordert en je haar beter leert kennen, hoe meer je haar gaat waarderen. Zij is helemaal niet het verwende nest zoals ze op het eerste zicht wel lijkt. Integendeel, ze blijkt een sterke vrouw te zijn, die op zoek gaat naar haar eigen geluk en hierdoor meer en meer kleine dingetjes van het leven begint te appreciëren.

Verder zijn zowel de hoofdpersonages als de nevenpersonages goed uitgewerkt. Zo is er Olivia, Melanie’s beste vriendin die auteur is. Via haar leren we het leven van schrijvers kennen en hoe zij uitkijken naar het verschijnen van hun nieuwe boek, hoe ze sociale media afspeuren naar nieuwe recensies, hoe ze uitkijken naar hun nieuwe boekpresentaties, etc… Zou Aline zich hebben gebaseerd op haar eigen ervaringen als auteur? Olivia was mijn favoriete personage, haar hectische leven, haar moeder-dochter relatie, maar vooral omdat we ons via haar kunnen inleven in hoe het is voor een auteur om een recensie te lezen en te interpreteren. Hoe zal Aline naar deze recensie kijken?, vraag ik me dan af terwijl ik dit schrijf.

Bergen

In het boek leren we ook nog Olivia’s dochter kennen, een typische tiener uit een gescheiden gezin die op zoek gaat naar haar geluk: de liefde en aandacht van haar gescheiden ouders (en hen proberen terug bijeen te brengen).

Bestemming geluk is een verhaal over geluk en het opzoek gaan naar geluk. Maar wat is geluk? Voor iedereen lijkt dit geluk iets anders te zijn. Er zitten verscheidene thema’s in het boek die ons tot nadenken aanzetten zoals de vraag of geld en rijkdom ons echt wel gelukkig maakt, of de vele vooroordelen die we hebben tegenover vluchtelingen. Zijn zij de gelukzoekers die naar Europa komen om een beter leven te leiden? We vergeten hierbij vaak dat het niet makkelijk is om je familie en gans je opgebouwde leven achter te laten.

Aline heeft een vlotte, beeldende schrijfstijl met oog voor detail. Haar research om dit boek te schrijven, werd grondig gedaan en dat merk je tijdens het lezen. Ook hier weer bevat het boek de typische feelgood elementen van liefde tot gebroken harten en van verdriet tot vreugde, dit alles doorspekt met de nodige dosis humor. Zoals de meeste feelgood romans is het boek ook lichtjes voorspelbaar, maar met enkele bijzondere invalshoeken weet de auteur ons telkens weer te verrassen. Aline heeft haar eigen stijl ontwikkeld, waardoor haar boeken tot de betere feelgood romans behoren. Ik had alleen graag wat meer uitwerking gehad rond de runaway bride, hierdoor leek Melanie wel een koele kikker in het begin, ze loopt weg van haar eigen huwelijk en daarna gaat haar leventje precies zo gewoon door.

Bestemming geluk is een aangename feelgoodroman en behoort tot de betere in zijn genre. Het boek tovert instant een glimlach op je gezicht tijdens het lezen en doet je ook nadenken over bepaalde sociale thema’s zoals vluchtelingen. Bestemming geluk is puur genieten (hoewel ik wel de Chocotoff-momentjes uit Liefde met gebruiksaanwijzing miste). Ik scoor deze prachtige roman dan ook een 4.5 sterren ****

Eerlijk duurt het langst

De verloren dromen van Valeria

Het geheime kistje van Elle