Bevroren goud

Zaterdag, 14 november, 2020

Geschreven door: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind
Artikel door: Severine Lefebre

Privé-dingetjes smet op actiescenes en puik politiewerk

[Recensie] De warme zomer loopt ten einde. In de bergen van Zweden smelt de sneeuw, een hand komt bloot te liggen. Zo wordt een vermoorde man ontdekt, onder de schotwonden. Rechercheur Olivia Rönning wordt op deze zaak gezet, maar op weg naar de vindplaats crasht de helikopter. Olivia overleeft, maar de piloot is dood en er is geen communicatie mogelijk met de buitenwereld. Wanneer Tom Stilton, ex-collega van Olivia, hoort over haar vermissing, verlaat hij Thailand en keert terug naar Zweden.

Met Bevroren goud heeft het echtpaar Cilla en Rolf Börjlind een sterke thriller neergezet. Nadat het vorige boek, Koudvuur, wat tegenviel, gaat het met deze Scandi-thriller weer de goede kant op. Het is het zesde boek in de succesvolle serie rond Olivia Rönning en Tom Stilton. De schrijvers Cilla & Rolf Börjlind vragen in Bevroren goud aandacht voor de milieuproblematiek: klimaatopwarming, milieuschandalen, hebzucht. Er zijn meerdere verhaallijnen, te beginnen met de ontdekking van een lijk in het Radtjagebergte in het noorden van Zweden. Tom Stilton, haar ex-collega, stuit hij op een groot milieuschandaal, dat hem naar Gambia leidt. Wat dus op het eerste gezicht om een doodgewone moordzaak lijkt te gaan, mondt uit in een uiterst geraffineerd web van spanning en verrassende plottwisten.

Maar Bevroren goud blinkt vooral uit in politioneel onderzoek. Een minpuntje is ongeloofwaardigheid in de plot. De te uitgebreide verhaallijn over Olivia’s relatie met Lucas vertragen het leestempo. Maar de spannende actiescènes zijn helemaal wat de lezer van deze reeks gewend is.

Eerder verschenen Perfecte Buren