Bier & Food

Zaterdag, 10 november, 2018

Geschreven door: Puck Kerkhoven
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Bier en goed eten gaan prima samen

[Recensie] Nog niet zo heel lang geleden was bier eigenlijk een mannendrank. Vrouwen die bier dronken zag je maar weinig. En als er bier gedronken werd dan was de keuze beperkt. Dat is heden ten dage wel even anders. Bier is helemaal van deze tijd, zowel voor mannen als voor vrouwen. Biercafé’s schieten als paddenstoelen uit de grond en de keuze is overweldigend. Of je nu kiest voor bier uit een flesje of van de tap, doorgaans moet je tegenwoordig eerst een keuze maken uit een lange lijst. Via speciale apps kun je bijhouden en uiteraard delen via Social media, welk bier je gedronken hebt en waar.
Bij de betere slijter en ook bij de supermarkt tref je tegenwoordig zoveel biersoorten aan dat het moeilijk kiezen is.

Dus wie een goed biertje kan waarderen zal ook meer willen weten over de verschillende soorten, smaken en vooral de combinatie met de gerechten op tafel. Eén van de fijnste boeken op dat gebied is Bier & Food van culinair journaliste en bierliefhebster Puck Kerkhoven.
We kennen Puck van het Grote Kliekjesboek, Eten uit de krant, De Kliekjes Studentenpocket en Het Nieuwe Kliekjesboek. Haar kennis op het gebied van “bier en food” is nu vastgelegd in het eerder genoemde boek.

Het boek start met een uitgebreide uitleg wat bier nu eigenlijk is. Hoe wordt het gemaakt en hoe zit het met alcohol in bier. Belangrijk is ook dat je bier in het juist glas schenkt en ook daar is ruim aandacht voor. Het zou zomaar kunnen zijn dat je na het lezen van dit hoofdstuk de zo overbekende ‘stapelglazen’ in de glasbak gooit. Goed schenken en goed proeven volgen daarna en heel leuk is ook de minicursus combineren: mooie bier en food combinaties maken in elf stappen.

De hoofdstukken daarna gaan allemaal over een andere biersoort. Van Licht en Fris naar Hoppig en Frisbitter. Van Vol en Rond naar Hartig en Unami. Om te besluiten met Rijk en Romig en Aards en Zoet. Lekkere bijpassende recepten vinden we door het hele boek heen. Wie er geen genoeg van kan krijgen zal blij zijn aan het einde van het boek een lijst met Bier & Food adressen aan te treffen. Zelfs als je denkt dat je niet zo’n bierliefhebber bent zul je na lezing van dit boek vast eens een mooi speciaalbiertje willen proberen. De manier van schrijven is vrolijk en enthousiasmerend en hier en daar staan leuke foto’s om de tekst kracht bij te zetten. En ben je een liefhebber van een speciaalbiertje dan is dit boek in alle opzichten om te smullen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl