Big

Maandag, 18 juli, 2022

Geschreven door: Marko Dimitrijevic, Amos Nachoum
Artikel door: Evert van der Veen

Liefde voor grote dieren

[Recensie] Dit Duits- en Engelstalige boek heeft als invalshoek emoties bij dieren. Zo zijn er onder andere hoofdstukken als respect en angst, liefde en verrukking naast andere emoties van waaruit dieren in dit boek zijn geordend.

De fotografeven Marko Dimitrijevic en Amos Nachoum hebben elkaar in Tonga leren kennen en hun gezamenlijke voorliefde voor grote dieren verenigt hen sindsdien. In dit boek zijn hoogtepunten uit hun 30-jarige werkzaamheid als fotograaf bij elkaar gebracht.

Hun doel is niet om louter mooie foto’s te tonen maar bedreigde dieren onder de aandacht van mensen te brengen. Het is mij opgevallen dat dit vaak de drijfveer van natuurfotografen is. Zij worden gedreven door een grote liefde voor flora en fauna en zij willen door middel van hun werk met vaak prachtige resultaten mensen bewust maken van de kwetsbaarheid van onze aarde. De foto’s dienen geen esthetisch maar een ethisch doel.

Close-ups
Ieder hoofdstuk is voorzien van een kort inleiding waarin iets over de emotie van dit hoofdstuk wordt verteld. De foto’s zijn indrukwekkend mooi: close-ups van gorilla’s, een fraaie serie van ijsberen onder water en walvissen, een bruine beer die jaagt naar vis om maar wat te noemen. De close-up van een walrus is prachtig en die van een haai met geopende bek is bijzonder indrukwekkend. Het barre winterse klimaat komt goed naar voren in de close-up van  een bison met aangevroren sneeuwpegels. Schitterend is de zijdelingse close-up van een walvis met geopende bek terwijl aan de andere kant van die bek een fotograaf zwemt die in verhouding tot die bek gewoon klein is. Zeer goed gedaan om zo dit imposante dier vast te leggen!

Vertederend is de close-up van een jonge cheetah en fraai zijn de frontale foto’s van een uit het water omhoog springende dolfijn en een witte haai.

Angst
In het hoofdstuk over angst wordt verteld dat dit een herkenbare emotie is. Ook wij reageren vaak instinctief met angst wanneer een situatie ons dreigend of gevaarlijk voorkomt. De fotografen vertellen dat zij dieren altijd behoedzaam benaderen en dat er dan geen ongelukken of gevaarlijke situaties behoeven te ontstaan. Ook de confrontatie van een zeeluipaard met open bek en een fotograaf is bijzonder fraai.

Geduld
Wat niet wordt benoemd is het geduld dat er deze foto’s nodig is. Wachten op hét moment, soms al wachten tot het dier dat je vast wilt leggen zich laat zien. Uren, dagen op je plek blijven zitten of liggen in de hoop dat je geduld wordt beloond met een unieke opname waarin je het dier voor altijd meeneemt en aan anderen kunt laten zien in je fotografisch werk. Dat is in dit boek “Big” bijzonder goed gelukt!

Marko Dimitrijevic is een Zwitsers fotograaf en ondernemer. Hij bezocht 120 landen en zijn werk verscheen onder andere in The Sunday Times. Amos Nachoum is een Israelisch natuurfotograaf en begon met oorlogsfotografie. Hij heeft zich nu toegelegd op het vastleggen van grote dieren en zijn werk verscheen onder andere in National Geographic, Time Life en New York Times.