Binnen bij de buren

Zaterdag, 3 oktober, 2020

Geschreven door: Einat Tsarfati
Artikel door: Katelijne van Alem

“Naast de derde deur staat een wiel tegen de muur”

De auteur en illustrator

[Recensie] Einat Tsarfati is een getalenteerde Israëlische illustrator die cum laude afstudeerde aan de afdeling Visuele Communicatie van Bezalel, Academy of Arts and Design. Hou van illustreren, grafisch ontwerp en cornflakes. Illustreren is waar ik het meest van hou. Het is alsof je nieuwe vrienden ontmoet of een verre plek bezoekt en als je je personages diep leert kennen, ontdek je langzaamaan wat ze graag eten, wat ze in de loop der jaren verzamelen of wat ze op hun favoriete pyjama hebben gedrukt. Ze volgen totdat ze je niet meer nodig hebben en zelf verder kunnen gaan. Einat heeft veel boeken voor Israëlische uitgevers geïllustreerd, evenals speelgoed. Ze runt een blog op Facebook,

Verhaal

Een meisje fantaseert over de haar buren als ze langs hun deuren loopt. Woont hier een piraat met zijn zeemeerminliefje? Daar een acrobatenfamilie? Of een oude avonturier met zijn tijger?
Een prentenboek en zoekboek barstensvol details, om steeds opnieuw te bekijken!

Thuis

In dit verhaal volgen we een meisje uit een flat. In wat voor een huis woon jij? En weet je welke soorten huizen er allemaal zijn? Misschien kun je met je ouders of je vriendjes samen op onderzoek uit gaan! Ook erg leuk is het dat je in elke kamer op zoek kunt naar het hamstertje!

Mensen

Ontzettend leuk om te zien welke verschillende mensen er allemaal op alle verdiepingen wonen bij het meisje in het gebouw. Welke woonkamer vind jij het mooiste? Er wonen allemaal andere mensen, met een verschillende smaak. Wie weet kun jij een tekening maken van hoe jij jouw kamer eruit zou laten zien als alles kon?

Vormgeving

Geweldig leuk boek! Iedere dubbele pagina geeft een nieuwe verrassing, want alle kamers zijn totaal anders. Eerst zie je de dichte deur en kun je al gaan bedenken wat daarachter allemaal te zien zal zijn. Met veel aandacht voor details zijn de pagina’s rijk geïllustreerd en komen de kamers echt tot leven. Doordat er niet veel tekst in het boek staat, is er alle aandacht voor de prenten. Prettig om voor te lezen en later zelf te lezen. Ook prettig dat de prenten van de hal rustig zijn, zodat je echt kunt fantaseren over wat er achter de deur zal zijn, zoals het meisje in dit boek ook doet. Het boek biedt allerlei mogelijkheden om op door te gaan: soorten huizen, soorten mensen, soorten inrichting. Een aanrader!