Birthday

Zaterdag, 15 februari, 2020

Geschreven door: Meredith Russo
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Beste vrienden

[Recensie] Eric en Morgan zijn beste vrienden. Ze zijn allebei op dezelfde dag geboren en doordat hun ouders vrienden werden, werden zij ook onafscheidelijk. Ze vieren elke verjaardag samen, maar hoe ouder ze worden, hoe meer ze uit elkaar lijken te groeien. Morgan worstelt al een lange tijd, aangezien ze zich niet prettig voelt in dit jongenslichaam. Ze wil Eric maar al te graag vertellen dat ze eigenlijk een meisje is, maar zou Eric daar wel op kunnen reageren?

Birthday is erg fijn geschreven. Meredith Russo zorgt voor hele realistische personages en geloofwaardige banden tussen personages. De dialogen tussen personages en gedachtegangen waren heel prettig beschreven en zaten vol emotie. De wisseling tussen de perspectieven van Eric en Morgan sloten goed op elkaar aan en je leerde beide personages erg goed kennen. Je leest telkens het verhaal van de verjaardag van de twee pubers, waardoor je ze ouder ziet worden gaandeweg het verhaal.

Eric is een sportieve jongen die erg goed is in football, maar je merkt ook hoe heftig zijn thuissituatie is. Zijn ouders gaan niet goed samen en hij heeft ook niet de beste banden met zijn broers, die ook de druk voelen van hun vader. Morgan is een heel kwetsbaar personage. Haar moeder is overleden en ze vindt het zo pijnlijk om langzaam volwassen te worden in een mannenlichaam. Ze wil graag een vrouw worden, maar door haar omgeving durft ze niet zichzelf te zijn. Op dat vlak is het verhaal heel heftig, maar laat het verhaal wel erg goed zien wat er omgaat in een transgender die wordt onderdrukt door de omgeving.

Hoewel dit verhaal heel heftig is, laat Meredith Russo zien dat er mensen zijn die om je geven en jouw ware zelf kunnen accepteren. Birthday is een prachtig verhaal over opgroeien, jezelf zijn, verlies, familie, vriendschap en liefde. Meredith Russo representeert transgenders maar al te goed en laat zien hoe het is om met jezelf om te gaan tijdens de puberteit. Eric en Morgan zijn twee personages waar ik enorm van ben gaan houden, hopelijk doe jij dat ook!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Birthday