Birthday

Zaterdag, 2 november, 2019

Geschreven door: Meredith Russo
Artikel door: Sanne Wortman

Indrukwekkend verhaal over twee vrienden

[Recensie] Morgan voelt zich al heel lang een meisje, maar heeft een jongenslichaam en durft hier niet over te praten, zelfs niet met beste vriend Eric. Ze kennen elkaar al vanaf hun geboortedag en vieren elk jaar hun verjaardag samen. Dit is de enige dag in het jaar die de schrijfster beschrijft, zes jaar lang. En er kan veel gebeuren in zes jaar.

Twee hoofdpersonen
Al vanaf hoofdstuk 1 voel je de intense gevoelens van Morgan, hoe graag ze een lichaam wil dat bij haar innerlijk past. Tegelijkertijd voel je de grote angst – gaat mijn omgeving mij accepteren zoals ik ben? Mijn vader? Mijn beste vriend? Wat had mijn – pas overleden – moeder ervan gevonden? Wat zullen ze op school zeggen?

Je leest ook hoofdstukken uit het perspectief van Eric, die echt wel doorheeft dat Morgan ergens mee zit en zo goed mogelijk probeert er te zijn voor zijn beste vriend, maar het allemaal ook niet zo goed weet. Daarnaast heeft hij natuurlijk ook zijn eigen leven, en dat is lang niet altijd vlekkeloos.

De vriendschapsdynamiek is echt mooi neergezet. Het eerste hoofdstuk is op hun dertiende verjaardag en het laatste op hun achttiende en in de tussentijd gebeurt er zo veel. Ze maken allebei heel veel karakterontwikkeling door en daardoor verandert de vriendschap ook op ingrijpende wijze. En al is die ontwikkeling lang niet altijd de goede kant op, het blijft begrijpelijk en het blijft geloofwaardig.

Verjaardag
Het is mooi dat je elke keer alleen de verjaardag meemaakt. Een origineel concept dat helemaal verkeerd had kunnen uitpakken omdat je dan elke keer weer moet samenvatten wat er in het afgelopen jaar gebeurd is, maar dat deed de schrijfster natuurlijk en ongeforceerd. Sowieso was de schrijfstijl helder en zonder te veel onnodige zaken. Je kan als lezer veel zelf invullen, maar de essentiële zaken staan duidelijk benoemd.

Plot
Het verhaal zelf was niet bijzonder sterk. Transgender worstelt met zichzelf accepteren maar uiteindelijk loopt het goed af. Dit viel vanaf de eerste pagina’s al wel te raden. Maar dat voorspelbare is niet erg. Veel belangrijker is namelijk dat je als lezer inzicht krijgt in de worsteling die een transgender kan hebben. De emoties stralen van de pagina’s af en (hopelijk) creëert het een beetje meer begrip bij iedereen die Birthday leest.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles

Birthday