Bitterzoet

Zaterdag, 11 juli, 2020

Geschreven door: Jennifer L. Armentrout
Artikel door: Minca Huiberts

Spannende en romantische introductie Dark Elements serie

[Recensie] De Dark Elements serie bestaat uit Witheet, Steenkoud en Ademloos. Maar wordt vooraf gegaan door een novelle met de titel Bitterzoet, waarin kennis wordt gemaakt met twee wachters.

Beschrijving: Dez en Jasmine waren onafscheidelijk. Hij was haar beste vriend, haar soulmate, met wie ze samen opgroeide en door wie ze leerde wat het betekent om een wachter te zijn – om demonen te bestrijden en de balans te bewaren tussen goed en kwaad. Maar toen verdween Dez plotseling. Nu, drie jaar later en tien keer knapper, is hij opeens terug en hij wil de draad met Jasmine weer oppakken. Maar durft zij dat risico nog wel te nemen? Dez krijgt zeven dagen om haar vertrouwen terug te winnen. Zeven dagen om haar hart te veroveren – of het opnieuw in duizend stukken te breken…

Het verhaal van Dez en Jasmine speelt zich een paar jaar af voor de rest van de serie. Dit is in het begin nog niet echt duidelijk, want dit is weer een nieuwe serie en dit betekent een nieuwe wereld met nieuwe personages en nieuwe regels. Als je de beschrijving van deze novella en die van het eerste deel vergelijkt zul je merken dat het om verschillende personages gaat. De introductie van de Dark Elements in Bitterzoet is kort maar krachtig. Het wordt al snel duidelijk hoe de wereld in elkaar steekt, wie en wat de wachters precies zijn en wie hun vijanden zijn. Dit korte verhaal zet de maatstaven die je meeneemt als je in het eerste deel van de serie begint met lezen. Maar alles wat je is verteld en wat je hebt geleerd, zal waarschijnlijk aangepast en bijgeschaafd moeten worden als je verder gaat lezen. Hoe dit precies in elkaar zit wordt pas duidelijk als je Bitterzoet hebt gelezen en in Witheet begint.

De schrijfstijl van Armentrout in dit verhaal spat al direct van de pagina’s. Het is zo herkenbaar, luchtig, gemakkelijk en realistisch. Het kost weinig moeite om in het verhaalt te komen, maar des te meer moeite om jezelf er weer uit te krijgen. Zomer & Keuning heeft waarschijnlijk een goede stap gezet door het tegelijk uitbrengen van al deze vier boeken. Op die manier zijn de boeken allemaal al beschikbaar voor lezers die direct verder willen lezen. Door de vele actie, avontuur, wat romantiek en de buitenaardse wezens die in haar verhaal een belangrijke rol spelen, blijft het interessant. Er gebeurt steeds wel iets wat interessant of spannend is. Er vinden geen perspectiefwisselingen plaats, maar in dit verhaal lijkt dat ook niet nodig te zijn. De hoofdstukken zijn redelijk kort en volgen elkaar in snel tempo af. Het boek is daarom dan ook zo uit.

Pas aan het eind van deze novelle wordt er kennisgemaakt met Layla. Voor degenen die nog niet weten wie zij is, om haar draaien de andere drie boeken uit deze serie. In Bitterzoet is ze nog jong en komt haar personage maar even kort aan bod. Het is daardoor wel een leuke toevoeging voorafgaand aan de serie, want de manier waarop je in dit verhaal met Layla kennismaakt is heel anders dan wanneer je direct in deel 1 begint.

Bitterzoet is een spannende en romantische introductie voor de Dark Elements serie van Jennifer L. Armentrout.

Eerder verschenen op Mywingedbooks