Black Friday

Donderdag, 1 oktober, 2020

Geschreven door: Maren Stoffels
Artikel door: Ramona van den Berg

De spanning zit er goed in

[Recensie] Ik heb vroeger Dreadlocks & Lippenstift en Piercings en Parels van Maren Stoffels gelezen. Dit waren leuke jeugdboeken en ik heb ze verslonden. Ik had ook al eens voorbij zien komen dat ze young adult boeken schrijft, namelijk Roomservice en Fright Night. Ik was dan ook na het zien van de cover van Black Friday enorm nieuwsgierig naar dit verhaal geworden.

De cover doet mysterieus aan. De donkere achtergrond, met aan het einde van de tunnel drie gedaantes. Dit maakt het voor mij meteen interessant, het maakt me nieuwsgierig naar het verhaal. De titel van het boek valt met zijn rood en witte kleur ook mooi op.

Het verhaal start met een krantenartikel over de ontgroeningsweek van studentenvereniging Veneris Dies Nigra van vorig jaar. We lezen over het incident met een stanleymes van vorig jaar. Zoals het artikel aangeeft was het een ongeluk, hierdoor wordt mijn interesse meteen gewekt. Ik lijk tussen de regels door te lezen dat het namelijk meer was dan alleen een ongeluk. Voor mij zit hierdoor de spanning er meteen in.

We lezen dit verhaal vanuit twee perspectieven, Megan en Ris. Zij strijden beide voor een kamer in van studentenvereniging Het Huis. Beide doen ze hun best om deze kamer te bemachtigen want wanneer je in Het Huis woont hoor je er echt bij. Tijdens hun ontgroeningsweek moeten ze verschillende opdrachten doen onder het toeziend oog van
oudejaars, zij beoordelen de kandidaten. Er zijn opdrachten bij die me als lezer toch wel even lieten gruwelen. Ze worden bijvoorbeeld op een veiling gekocht door een oudejaars die ze vervolgens de hele week moeten dienen en waar ze verantwoording aan af moeten leggen.

Dans Magazine

‘We willen graag een beeld hebben van hoe jij de ontgroeningsweek bent in gegaan.’ KORTE
STILTE. ‘Kapot. Ik ging er kapot in.’ – Pagina 38

Megan vecht in dit verhaal niet alleen voor een kamer in Het Huis. Maar ook met haar verleden. Ik vind deze dan ook heel mooi uitgewerkt in dit verhaal. Het maakt dat Megan is zoals ze is. Door haar verleden is ze huiverig in het maken van vrienden, want waarom vrienden hebben wanneer je ze toch kunt verliezen. Ze is erdoor getekend.

Elk hoofdstuk wordt aangeduid in een cirkel met middenin de naam van de dag en kleine tekeningen. Na het lezen van enkele hoofdstukken kwam ik tot de ontdekking dat die kleine illustraties teasers zijn voor wat er die dag te gebeuren staat. We maken kennis met verschillende personages in deze young adult. Allereerst met de oudejaars die de ontgroeningsweek op zich nemen en opdrachten verzinnen voor de nieuwe garde die een plek in Het Huis willen bemachtigen. We leren ook de nieuwe garde kennen. Al worden Ris en Megan het beste uitgewerkt, de rest wordt niet vergeten en komt voldoende aan de orde.

Op het einde ben ik even in shock. Er vallen puzzelstukjes op hun plaats waardoor ik even niet meer weet hoe het nu allemaal zit. Wanneer ik dan verder lees heb ik in de gaten dat Maren Stoffels me wederom heeft weten te verrassen met haar boek. Ik geef dit boek 5 sterren, alleen al door het geniale plot. Daarbij laat het verhaal zich prettig lezen en zit de spanning er goed is.

Laser Game

Black Friday

Escape Room