Blauwdruk van geluk

Woensdag, 17 maart, 2021

Geschreven door: Petra Kruijt
Artikel door: Patrice van Trigt

Er is volop romantiek en drama maar ook een gezonde dosis humor

[Recensie] Haar moeder schrikte ruim twintig jaar geleden nergens voor terug als het aankwam om op het witte doek door te breken. Ze sloeg hierin zó door dat ze het zogenaamde methodacting wel heel letterlijk toepaste en haar kind tijdens de opnames van een film ter wereld bracht. Iedereen kon getuige zijn van de memorabele geboorte van Navy en de film werd een ongekend succes. Navy werd in een klap de beroemdste (film)baby ooit, liefhebbers waren lovend, haar moeder werd de ster die ze wilde zijn.

Jarenlang waren ze met z’n tweetjes: moeder en dochter. Terwijl eerstgenoemde werkte aan haar carrière als actrice, was haar kleine meid altijd bij haar in de buurt. Navy groeide letterlijk achter de camera’s op. Als volwassen vrouw van halverwege de twintig droomt Avy, zo laat ze zich liever noemen, van een eigen carrière in de filmwereld. Toch lukt het maar niet om door te breken. Maar Avy is een dromer en houdt vol.

Om geld in het laatje te brengen werkt ze al jaren met veel plezier als kamermeisje in het familiehotel van familie Wolthuis in Amsterdam. De rode loper ligt daar iedere dag voor haar uit: om haar welkom te heten op haar werk. Avy werkt graag voor deze fijne werkgever en met haar baas Karel heeft ze een soort vader-dochter relatie. Karel weet van Avy’s droom om actrice te worden en attendeert haar op zijn neef die een film wil maken.

Raoul Wolthuis is sinds twee jaar gescheiden en co ouder van zoontje Jimmy. Als het knulletje bij zijn moeder is, legt Raoul zijn ziel en zaligheid in het verwezenlijken van zijn droom: het schrijven van een filmscript. Al twee jaar zoekt hij naar de perfecte hoofdrolspelers en geldschieters. Wanneer hij kennismaakt met Avy is hij er heilig van overtuigd dat dit dé vrouw is die de hoofdrol van Clarissa moet spelen. Avy is overdonderd, is dit dan haar kans op een grote doorbraak?

Heaven

Opgegroeid in de schaduw van haar moeder moet ze nu zelf dus in de spotlights. Ondanks de bemoedigende woorden van Raoul triggert dit proces ook meteen haar onzekerheid. Kan ze het écht, is zij de aangewezen persoon voor deze rol? Het zelfvertrouwen van haar moeder heeft ze duidelijk niet meegekregen. Dat je op meerdere fronten succesvol kunt zijn ontdekt ze dan ook wanneer alles een steeds vastere vorm begint te krijgen. Gesteund door Raoul en door iemand uit een onverwachte hoek is het aan Avy om haar horizon te verbreden, te zien wat er allemaal mogelijk is en waar haar talenten liggen.

Raoul en Avy zijn allebei optimistisch ingesteld, geven niet snel op en zijn heel sympathiek. De auteur heeft deze mooie karaktertrekken ruim verdeeld en dit goed in dit verhaal toegepast. Hierdoor mag je de hoofdrolspelers meteen heel graag. Behalve een prettige en laagdrempelige schrijfstijl heeft Petra Kruijt het verhaal ook heel beeldend, haast filmisch, beschreven. Alles draait in- en om de filmwereld en dat komt goed tot uit de verf. Je waant je met tijden ook echt ter plaatse, ik kan de lobby van het hotel zo uittekenen. De sfeer die dat uitademt leent zich inderdaad perfect voor dit verhaal.

Blauwdruk van geluk is een feelgoodroman, dat staat buiten kijf. Er is volop romantiek en drama maar ook een gezonde dosis humor. Kruijt kan daar goed mee uit de voeten, dat doet ze leuk. De dialogen zijn gemoedelijk, alsof je zelf deelnemer bent aan de gesprekken. Hierdoor leest het boek heel vlot en had ik het in no-time uit. Het wisselen van perspectief, de korte hoofdstukken en de prettige schrijfstijl bevielen me goed.

Waarom Avy de drang naar beroemdheid heeft is mij niet duidelijk geworden. Het is dan ook mooi om te lezen dat ze zelf inziet dat ze meer in haar mars heeft. En ook Raoul maakt een mooie ontwikkeling door, al had ik van hem graag wat meer gelezen. Beide hoofdpersonages komen uit hun comfortzone om een persoonlijke groei door te maken. Ondanks dat het met vlagen wel wat voorspelbaar werd en het einde niet als verrassing kwam, kon ik het verhaal zeker wel waarderen.

Deze roman gaat o.a. over dromen, wensen, keuzestress, zelfontwikkeling, familie en liefde. Het is niet een heel diepzinnig relaas maar een fijn, ontspannend boek om je prima mee te vermaken. Ik had niet eerder een verhaal van Petra Kruijt gelezen maar na deze kennismaking ga ik toch eens op zoek naar haar andere boeken. Vooral haar manier van schrijven en profilering van haar personages spreekt me enorm aan. Drie mooie sterren voor Blauwdruk van geluk.

Blauwdruk van geluk

Liefde in de lucht 4 - Stewardess Hannah in Reykjavik