Bliksemkind

Zaterdag, 28 januari, 2023

Geschreven door: Hans Hagen, Martijn van der Linden
Artikel door: Demi Stein

Een gave of een last

[Recensie] Yoko heeft veel pech maar tegelijkertijd ook geluk. Ze wordt getroffen door bliksem, maar ze overleeft het! Ze wordt echter wakker met een steen in haar hand. Wanneer ze hem probeert weg te gooien komt de steen telkens terug.

Ze besluit de steen mee te nemen naar huis. Daar komt ze erachter dat er iets bijzonders is gebeurd. Via de steen kan Yoko nu mensen genezen. Wat een gave! Al gauw weet het hele dorp ervan en wil iedereen een afspraak met Yoko om zich te laten genezen van elk kwaaltje. Het is bijzonder dat Yoko dit kan, maar of ze hier zelf ook zo blij mee is, vraagt niemand zich af.

Even inkomen
Bliksemkind begint bij Yoko die getroffen wordt door bliksem. Op dat punt weet je natuurlijk nog niet waar het verhaal naar toe gaat, maar opvallend is in ieder geval de schrijfstijl. Het klinkt poëtisch en vaag, maar ook zeer intrigerend. Je wil daarom graag verder lezen, om te zien hoe dit verhaal zich verder gaat ontwikkelen.

Terwijl je aan het wennen bent aan de schrijfstijl, komen er verschillende prachtige illustraties bij. Martijn van der Linden heeft de illustraties voor Bliksemkind gemaakt en ze passen zeer goed bij het verhaal. De tekeningen brengen de sfeer goed over en geeft het boek iets extra’s. Van der Linden is een Nederlandse illustrator en won met zijn eerdere werk in Wat je moet doen als je over een nijlpaard struikelt de zilveren penseel.

Maar wie zorgt er voor Yoko?
Wanneer duidelijk wordt wat nu precies de gave van Yoko is, begint het verhaal ook wat meer vaart te krijgen. Verschillende mensen komen bij Yoko en haar familie op bezoek om hun om hulp te vragen. Aangezien de familie van Yoko het niet breed heeft, besluiten ze om geld te gaan verdienen met Yoko haar gave. Het is een prachtige gave die veel mensen kan helpen, maar er moet natuurlijk wat tegenover staan. Hoewel Yoko in eerste instantie erg blij is met wat haar overkomen is, ze kan immers haar dierbaren er ook altijd mee helpen, begint ze hoe langer ze het heeft, er verdrietiger om te raken. Mensen komen naar haar toe vanwege haar gave, niet om wie zij als persoon is. Daarbij verwacht haar familie dat ze haar gave gebruikt wanneer zij daar opdracht toe geven, dus ook wanneer Yoko daar eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Dit laat duidelijk zien dat een verhaal altijd twee kanten heeft. Enerzijds is dat wat Yoko is overkomen, een gave. Ze heeft de bliksem overleefd en er eigenlijk iets moois aan over gehouden. Anderzijds kan ze nu niet meer naar school, komen mensen naar haar toe vanwege haar gave en kijkt verder eigenlijk niemand meer naar hoe het met Yoko zelf gaat. De grote vraag is natuurlijk: Waar houdt het dan op? Om erachter te komen hoe het voor Yoko verder verloopt, raad ik je aan om het boek zelf te gaan lezen.

Veel bekroonde auteur
Hans Hagen is een Nederlandse auteur met al heel veel titels op zijn naam. Sinds 1987 is hij full-time schrijver en is hij meermaals bekroond vanwege zijn werken. En terecht, want hoewel de schrijfstijl in Bliksemkind even wennen is, ontwikkelt het verhaal zich naar iets heel moois waar de schrijfstijl simpelweg zeer goed bij past. Het brengt de sfeer van het verhaal goed over Hagen weet het personage Yoko heel sterk neer te zetten. Je kunt goed met haar meeleven en begrijpt in wat voor een lastige tweestrijd zij zich bevindt.

Bliksemkind is een boek dat eerst verwarrend is, maar zich uiteindelijk ontvouwt in een prachtig en emotioneel verhaal. Het is een uniek verhaal en weet zowel jong als oud te ontroeren.