Blind vertrouwen

Woensdag, 27 mei, 2015

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Charles Kuijpers

Nieuw avontuur voor Chantal Zwart

[Recensie] Evenals in de eerder gerecenseerde zeer lezenswaardige thrillers van Michael Berg Nacht in Parijs (winnaar van de Gouden Strop 2013) en Twee zomers is Chantal Zwart ook de hoofdpersoon in Blind vertrouwen.
Sinds het sfeerrijke eerste boek Twee zomers woont Chantal in het gehucht Monteil. Zij heeft een kansrijke carrière in Parijs opgegeven en is presentatrice bij het lokale radiostation RLP in de Limoges.

Chantal heeft op de radio een interview met de steenrijke Peter Versloot die zich na verkoop van zijn uitzendbureauketen Signum in Nederland op het schrijven van boeken heeft gestort. Deze man bewoont samen met zijn veel jongere en aantrekkelijke echtgenote Tamara het landgoed Domaine de Montard net buiten het dorpje Rebeyrat in Frankrijk. Versloot ontpopt zich tijdens het interview al snel tot een onaangename gesprekspartner. Chantal houdt het interview dan ook op professionele wijze verbazingwekkend kort. Kort daarna krijgt Chantal een eervol aanbod van hoofdredacteur Christophe van RLP.

Intussen winden in café De la Paix eigenaar Pierre Filloux en zijn stamgasten Claude Gosselin en Bernard Malavialle zich op over de dreigende publicatie van de Franse versie van het boek Leven in Frankrijk van Versloot door uitgever René Lafarche. Zij vrezen de inhoud van het boek en spannen een kort geding aan tegen Versloot om publicatie te voorkomen. Chantal volgt de zaak voor RLF en ontmoet daarbij onder meer de plaatselijke notaris Georges Dubreuil en diens echtgenote Aimée. De spanningen in het dorpje lopen steeds hoger op. Kort na de rechterlijke uitspraak vinden er vernielingen plaats en valt er een dode.

De plaatselijke gendarme Pouchol onderzoekt de zaak op een laag pitje en wordt als leider van het onderzoek al snel vervangen door inspecteur Jean Debrouckere, een kennis van Chantal. Dat leidt tot een stroomversnelling in de ontrafeling van de plot.

Michael Berg heeft een vaardige pen. Net als in Twee zomers weet Berg de couleur locale van een Frans dorpje op fraaie wijze te schilderen. Daaraan is niet vreemd dat Berg zelf in Frankrijk woont. De lezer waant zich ter plekke en wordt meegetrokken in de gebeurtenissen. De personages zijn goed neergezet en krijgen voor de lezer een gezicht. Door het soepele taalgebruik van Berg in niet te lange zinnen, wars van moeilijke woorden, en het goed gecomponeerde en boeiende verhaal is Blind vertrouwen een zeer lezenswaardig boek voor degenen die een verhaal kunnen waarderen dat niet voortdurend bol staat van zinderende spanning en gedetailleerd beschreven geweld.